Socutera vierde donderdag 17 oktober haar zestigjarig bestaan met een jubileumsfeest in Beeld & Geluid in Hilversum. Er werd teruggekeken op zes decennia reclame voor goede doelen op de Nederlandse tv en gesproken over het binden van mensen aan non-profitorganisaties en het bereiken van de jongere generatie.
Het programma begon met een film over de geschiedenis van Socutera. De eerste voorlichtingsfilms werden in 1964 voor het eerst op televisie getoond: een heel ander tijdperk dan nu. Anno 2024 kijken weinig mensen van onder de 48 jaar nog naar de lineaire programmering op televisie. Goede doelen bereiken deze mensen nog maar amper met hun tv-spotjes. Dagvoorzitter Patrick Lodiers sprak vervolgens met directeur van organisator Goede Doelen Nederland, Margreet Plug.
Daarna vertelden Wieb van de Donk (Happy Horizon non-profit) en spreker René Boender over de verschillende aspecten van reclame. Van de Donk richtte zich op de kracht van verhalen vertellen en liet spots zien van goede doelen die dat met succes hadden gedaan. Boender sprak over het mediagebruik van Generatie Z: een generatie die vooral via internet 24/7 ‘consumeert’. Volgens hem zijn de eerste drie seconden bepalend. ‘Heb je de aandacht in die drie seconden? Dan heb je nog twaalf seconden de tijd om hun volledige aandacht te houden en je verhaal te vertellen.’
Socutera
Socutera begon als een zelfstandige stichting, opgericht door een aantal partijen dat nu nog actief in de sector is, waaronder het CBF en Stichting Collecteplan. Op 19 november 2008 is Stichting Socutera opgegaan in Goede Doelen Nederland. Sindsdien is Socutera een dienst van Goede Doelen Nederland.
Goede Doelen Nederland maakte, in samenwerking met Klei, een aftermovie van het evenement. Deze is hier te bekijken.