Een belangrijke ontwikkeling in de achter ons liggende 25 jaar is de opkomst van de Goede Doelen Loterijen. Ze ontwikkelden zich tot een belangrijke factor en een groeiende inkomstenbron. Met lokale goede doelen in Zweden en Engeland heeft de Nederlandse ‘operator’ Novamedia ook daar goede doelen loterijen opgezet, met jaarlijks groeiende opbrengsten voor goede doelen. Een uniek Nederlands exportproduct op het gebied van de fondsenwerving. Gezamenlijk zijn deze loterijen nu de op twee na grootste private donor ter wereld. We spraken met Sigrid van Aken, COO bij Novamedia en directeur van de Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij en Vrienden- Loterij. “Terugkijken is mooi,’’ aldus Sigrid, “maar als het om fondsenwerving gaat is het vooral de toekomst die telt.”
Welke ontwikkelingen zie jij in de fondsenwerving voor goede doelen?
“Onlangs is vastgesteld dat de centrale rol van de ‘klassieke’ fondsenwerving afneemt. Uit het laatste onderzoek ‘Geven in Nederland’ blijkt dat tussen 2007 en 2011 het aandeel van giften van huishoudens in de inkomsten van goede doelen stagneert en op onderdelen zelfs terugloopt. Met name de opbrengsten van collecten en mailingacties nemen al jaren gestaag af. Nieuwe vormen van fondsenwerving zijn dus nodig, met gebruik van moderne middelen.’’
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!