Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten geschreven door Jaap Zeekant
-
Tweede analyse Data Inside: de weg omhoog in de coronacrisis
De terugweg naar het nieuwe normaal lijkt te zijn gestart. Inmiddels leven we zo’n twee maanden met het coronavirus in Nederland. De maatregelen die de overheid neemt om het virus in te dammen, hebben grote impact op wat we doen in ons dagelijks leven. Ook in fondsenwervend Nederland leeft onzekerheid. Blijven mensen geven? En hoe bereik ik voldoende (nieuwe) donateurs nu dit coronavirus sommige wervingskanalen onder druk zet of zelfs stillegt?
-
Kwetsbaar
Als ik het me goed herinner, was het Barbara Baarsma in De Wereld Draait Door, die van het woord 'kwetsbaar' afwilde... Terecht, want kwetsbaar is steeds meer een modewoord geworden. Goede doelen zijn in touw voor kwetsbare mensen. Politici maken zich druk om mensen in kwetsbare situaties. En nu met de coronacrisis zetten we ons allemaal in voor kwetsbare groepen.
-
Data-analyse Data Inside: tijdens de crisis blijven de donateurs gewoon geven
Data Inside heeft een dashboard ontwikkeld dat markttrends tijdens de coronacrisis inzichtelijk maakt. Onderzocht is, tot nog toe, het geefgedrag van 700.000 actieve donateurs, van 15 organisaties, op basis van niet-privacygevoelige data. De analyse wijst erop dat de Nederlander ook tijdens deze fase van de crisis blijft geven aan goede doelen. De resultaten van het onderzoek wijzen in een andere richting dan het beeld dat Goede Doelen Nederland aantrof.
-
De Nederlandse Hartstichting collecteert: geen collectant te zien
Eind jaren 80 had ik de leiding van de landelijke huis-aan-huiscollecte van de Nederlandse Harstichting. Het was elk jaar weer een groot feest om met tienduizenden collectanten in één week heel veel geld op te halen voor de bestrijding van hart- en vaatziekten. Er gaat niets boven geven aan de deur, van mens tot mens. De collectanten zijn je ambassadeurs, zeiden we altijd. Want dat is het wezen van de collecte. Maar dit jaar gaat het noodgedwongen anders. Wel nog van mens tot mens, maar niet meer aan de voordeur.
-
Mona Keijzer gebruikt Coronacrisis om anti-belwetsvoorstel door de Kamer te loodsen
De inspanningen van DDMA en Goede Doelen Nederland om het wetsontwerp dat het bellen verder gaat bemoeilijken gewijzigd te krijgen hebben niet tot resultaat geleid. Nu de officiële adviezen binnen zijn is het voorstel naar de Kamer gestuurd.
-
Toegift: bijna honderd goede doelen met één missie
Een gezamenlijke campagne van heel veel goede doelen. Het was in de jaren 90 een keer geprobeerd om vrijwilligers landelijk in het zonnetje te zetten. Maar de collectieve steun van de goede doelen die daarvoor nodig was, bleek er toen nog niet te zijn.
-
Gebeurtenissen en kansen
Sinds kort kost het in bewaring geven van donatiegelden bij banken geld. Dat er negatieve rente is, kunnen we de banken niet verwijten. Maar dat maakt het niet minder gek dat goede doelen eerst geld investeren om donaties binnen te krijgen, deels ook voor bankkosten, om vervolgens voor het bewaren van dat geld te moeten betalen. Je hebt dan toch het idee dat je tweemaal betaalt voor hetzelfde. Het percentage is laag, maar de bedragen zijn groot. Ik vind dat de banken een uitzondering moeten maken voor erkende goede doelen. Ze gaan er tegenwoordig allemaal prat op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Geen negatieve rente voor goede doelen is een prachtige kans voor ze om aan die woorden inhoud te geven.
-
Belangrijke herschikking in de fondsenwervingsbranche: NLFL verder onder vlag van GDN
De activiteiten van Nederland Filantropieland worden op termijn ondergebracht onder de vlag van Goede Doelen Nederland. Dit werd eind januari bekend gemaakt. Er ontstaat dan één brancheorganisatie voor de inrichting en positionering van de fondsenwervingssector: professionalisering, dienstverlening en belangenbehartiging. Een ingrijpende verschuiving in het filantropische landschap en daarom tijd om aan te schuiven bij de hoofdrolspelers: directeuren Margreet Plug van Goede Doelen Nederland en Marc Petit van Nederland Filantropieland.
-
Een greep uit het programma van de Vakdag fondsenwerving 2020
Tijdens de Vakdag in de Rijtuigenloods kun je weer genieten van tientallen presentaties over verschillende onderwerpen; van technieken tot relatiemanagement en van trends tot tips, je kunt het zo gek niet bedenken. Wat kun je verwachten? Een greep uit het programma, met heel veel sessies, absoluut de moeite waard!
-
Doneren met een themaloterij van FAIRSHARE
Native Content - Roelant Reizevoort en Michiel van Dijk, beiden met ruime ervaring in de wereld van kansspelen, begonnen in 2015 FAIRSHARE Nederland. We spreken met Roelant, van huis uit marketeer, was hij eerder productmanager Lotto, marketingdirecteur van De Lotto en uiteindelijk manager bij FAIRSHARE, de eerste Nederlandse organisatie in dertig jaar die een loterijvergunning heeft weten te verwerven.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 24
- Volgende pagina