Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten geschreven door Jaap Zeekant
-
Vakblad (fondsen)werving en filantropie: voor professionals met een missie!
We hebben we in de loop der jaren vele momenten gekend waarop Vakblad fondsenwerving werd veranderd. Soms ingrijpend, van ‘Funds Magazine’ naar ‘Vakblad Fondsenwerving’ (toen nog met hoofdletter F). Soms geleidelijk bij het verbreden van de redactieformule. We kwamen enkele malen met een ingrijpende nieuwe opmaak. Met het toenemen van de veranderingen om ons heen verhogen we ook het tempo van onze eigen aanpassingen. Pak er maar eens een nummer bij van een jaar of vijf geleden en je ziet zo de verschillen.
-
In gesprek met René Bekkers: Over filantropie en hoe het gesteld is met onze samenleving
Nadat hij enige tijd terug al benoemd was tot hoogleraar; hield professor dr. René Bekkers op donderdag 6 juni zijn oratie. Eerder op de dag had het Centrum voor Filantropische Studies van de VU, in het kader van De Dag van de Filantropie, ‘World Cafés’ georganiseerd. Daar kwamen belangstellenden uit de sector in korte sessies bijeen om met elkaar over diverse filantropische onderwerpen van gedachten wisselden.
-
Staatssecretaris Mona Keijzer niet van plan goede doelen tegemoet te komen
Goede Doelen Nederland, Nederland Filantropieland en DDMA hebben in maart Staatssecretaris Mona Keijzer in kennis gesteld van hun gezamenlijke standpunten m.b.t. de voorgenomen beperkingen in de klantrelatie. Ze verzetten zich tegen de plannen van het kabinet om telemarketing te verbieden, tenzij consumenten vooraf expliciet aangegeven dat zij gebeld mogen worden, de zgn. opt-in. Het Bel-me-nietregister zou dan vervallen.
-
Knokken voor onze kanalen
Als de dag van gister herinner ik me nog het voorfilmpje dat in de jaren 60 werd vertoond in de bioscopen. Even later ging de collectebus van hand tot hand. Wist ik veel, toen ik naar For a Few Dollars More met Clint Eastwood zat te kijken, dat die collectebus de metafoor van mijn leven zou worden. Telkens een paar muntjes meer, dat was het idee.
-
Op reis met je (potentiële) gevers
Het klinkt tegelijk simpel en raadselachtig. Donateurs geven geld, waarmee het goede doel zijn missie kan nastreven. Wat heeft dat nou te maken met op reis gaan? Het simpele antwoord is: alles. Vooral sinds we steeds digitaler werken zien we een veelheid van contact- en beslismomenten van (potentiële) donateurs in relatie tot het goede doel. De lijn die je langs al die momenten kan trekken, dat is de donorjourney. Een rechte lijn is het meestal niet.
-
Vele tientallen goede doelen protesteerden tegen het conceptwetsvoorstel transparantie giften
Tijdens de inmiddels afgesloten internernetconsultatie voor het conceptwetsvoorstel Ttransparantie Maatschappelijke Organisaties hebben ver over de honderd goede doelen en andere maatschappelijke organisaties de minister laten weten ernstige bezwaren tegen (onderdelen van) het voorstel te hebben.
-
Doorpakken II
We kijken terug op een zeer geslaagde Vakdag Fondsenwerving, de twaalfde. De upgrading van het programma de laatste jaren, met meer sessies met zeer ervaren, buitenlandse sprekers en Nederlandse toppers, heeft deze nationale congresdag voor iedereen in fondsenwerving – veel of weinig ervaring – nog aantrekkelijker gemaakt.
-
Carel en Imme Rog; over de pionier en zijn dochter
Sommige beroepen, zoals arts of advocaat, zitten in de familie. In het geval van Imme Rog is het marketingexpert. Al ruim negentien jaar zet ze zich in voor de Goede Doelen Loterijen. Haar voorbeeld? Vader Carel Rog, voormalig directeur Reader’s Digest Benelux en een van de pioniers als het gaat om direct marketing. Hij kreeg onlangs zelf het naar hem vernoemde eerbetoon: de Carel Rog Penning, ter gelegenheid van 15 jaar Data Driven Marketing Association (DDMA). Een dubbelinterview over commerciële communicatie, het geheim van succesvolle marketing en pionieren in nieuwe tijden.
-
Erkenningspaspoort voor fondsenwervende instellingen
Erkende goede doelen publiceren sinds 1 maart 2019 elk hun CBF-Erkenningspaspoort, met een aantal kerngegevens waarmee de donateurs en andere belangstellenden snel inzicht kunnen krijgen in hun missie, activiteiten, inkomsten en bestedingen. Het publiceren van zo'n paspoort is vanaf die datum verplicht voor alle CBF-erkende fondsenwervende instellingen.
-
Boek: Change for Good
Omar Mahmoud en Bernard Ross kwamen vorig jaar uit met het boek Change for Good: Using Behavioral Economics for a Better World. In het boek worden al die technieken uitgelegd die in de commerciële sector inmiddels gangbaar zijn en die ook steeds meer hun weg vinden in de fondsenwervingssector. Het is kennis die maatschappelijke organisaties kan helpen hun doelstellingen te verwezenlijken.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 4
- 5
- 6
- ...
- 24
- Volgende pagina