Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Non-profit Trends: Hoe digitale volwassenheid helpt bij het halen van wervingsdoelen en goed personeel

Onderzoek Nieuws

17 mei 2023

Non-profits die verder gevorderd zijn in het gebruik van technologie voor het behalen van hun doelstellingen, presteren beter dan organisaties die dat niet zijn. Dat blijkt uit de vijfde editie van het Nonprofit Trends Report van Salesforce.org, een internationaal onderzoek naar de staat van het gebruik van technologie in de goededoelensector. Non-profitorganisaties die ‘digitaal volwassen’ zijn gebruiken de technologische middelen die zij tot hun beschikking hebben om relaties op te bouwen en te verrijken, maar ook om werknemers te motiveren, te innoveren en de organisatie voor te bereiden op de toekomst.

De cover van het Non-profit Trends Report, 5th edition, van Salesforce.org.
De cover van het Non-profit Trends Report, 5th edition, van Salesforce.org.

door Redactie Vf

Branded Content

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Salesforce.org. 

Digitale volwassenheid 

Met de index digitale volwassenheid analyseert Salesforce hoe geavanceerd non-profitorganisaties zijn wat betreft het gebruik van technologie en data. Er wordt onder andere gevraagd in hoeverre non-profits beslissingen nemen op basis van data en bewijs, naar de inrichting van digitale communicatie en het voorspellen van fondsenwervingscampagnes. De respondenten scoren zichzelf op een schaal van één tot vijf, waarbij digitaal volwassen organisaties gemiddeld 4,5 of hoger scoren.

Van de ruim 1600 deelnemende non-profits uit zeven landen heeft twaalf procent een hoge digitale volwassenheid. Tien procent scoort laag (onder 3,0 gemiddeld), de overgrote meerderheid is ‘gemiddeld’ digitaal volwassen.

Verantwoording

Het vijfde Nonprofit Trends Report kwam tot stand met behulp van 1629 werknemers van goede doelen in zeven landen: Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Deze werknemers werkten bij organisaties van verschillende grootte en inkomsten. De respondenten werden ondervraagd tussen 25 april en 17 juni 2022. Daarnaast hield Salesforce twaalf kwalitatieve interviews met fulltime, betaalde werknemers op directieniveau.

Technologie als versnelling van impact

Uit het onderzoek blijkt dat bijna driekwart van de non-profits digitale transformatie (fundamentele veranderingen in de werkwijze door middel van technologie) essentieel vindt voor de ontwikkeling van de organisatie. De meeste non-profits maken constant gebruik van data om programma’s en diensten te ontwerpen, berichten aan belanghebbenden te personaliseren en beslissingen te nemen.

Tegelijkertijd is er nog veel mogelijk, erkent men. Meer dan de helft zegt dat de organisatie waarvoor zij werken moet investeren in technologie om fondsenwerving te verhogen en ruim zes op de tien respondenten geeft aan dat hun donateurs een betere ervaring verwachten dan de ervaring die hun huidige technologie biedt. 

Toch is er een groot verschil op te merken tussen de resultaten van digitaal volwassen organisaties. Vrijwel alle respondenten van organisaties met hoge digitale volwassenheid zegt dat technologie helpt bij het vergroten van impact en bij het maken van een efficiëntieslag. Organisaties die aangeven erg digitaal volwassen te zijn scoren daarnaast hoger op missie-, financiële, programma- en wervingsdoelstellingen. 

Ook de interne cohesie wordt beter van goed geïntegreerde technologie: 84 procent zegt dat iedereen in de organisatie eenvoudig toegang heeft tot belangrijke prestatiegegevens, terwijl dat bij organisaties met lage digitale volwassenheid maar 34 procent is.

--

Voor het onderzoek vroeg Salesforce de respondenten ook naar de positie van werknemers en inspanningen op het gebied van diversiteit en duurzaamheid. Alle bevindingen zijn te vinden in het gratis te downloaden Nonprofit Trends Report.

-- 

Nederland

Voor het onderzoek werden 126 medewerkers van Nederlandse non-profits gevraagd naar hun visie. Nederlandse respondenten blijken het meest optimistisch te zijn over hun organisatie in vergelijking met andere deelnemende landen. Vijftien procent van non-profitorganisaties heeft een hoog niveau van digitale volwassenheid, waarmee Nederland relatief hoger scoort dan andere landen.

In Nederland streven non-profits vooral digitale transformatie na om sterker te worden op het gebied van cybersecurity, privacy en de optimalisering van databeheer. Bij de inzet om die doelen te behalen worden zij voornamelijk belemmerd door zorgen rond beveiliging en digitale privacy, gevolgd door een gebrek aan budget of middelen. 

Gevraagd welke inspanningen prioriteit hebben voor de komende periode, zegt meer dan de helft zich op diversiteit en inclusie (51 procent), en de fondsenwerving (vijftig procent) te willen richten. 

Non-profit Trends Report, 5th Edition

Wil je meer weten over de conclusies, aanvullende data over alle onderwerpen vinden en analyses per land bekijken? Download dan het gratis Non-profit Trends Report van Salesforce.org en krijg toegang tot ruim vijftig pagina’s aan data over de relatie tussen de goededoelensector en technologie.

Meer over Technologie Nederland Salesforce Digitale volwassenheid Non Profit Trends Report Arbeidsmarkt Organisatieontwikkeling Digitale transformatie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close