De stem van de beneficiant van een goed doel zou meer gewicht moeten krijgen in de manier waarop ngo’s hun verhalen vertellen en verzamelen, suggereert fondsenwervingsdenktank Rogare in een nieuw onderzoekspaper. In het onderzoek gaat het voornamelijk over de waardigheid van de mensen die met het ingezamelde geld geholpen worden. Die worden vaak lijdend geportretteerd, terwijl dat niet nodig hoeft te zijn.
Het onderzoek is geschreven door expert communicatie en goede doelen Jess Crombie, voormalig hoofd ‘global content’ bij Save the Children. ‘Het probleem van framing moet opnieuw uitgevonden worden. Het aanpakken van waardigheid zou verder moeten gaan dan het verspreiden van afbeeldingen, naar de erkenning die iemand die bijdraagt geeft. Verwijder het beeld waarop mensen lijden en focus op de manieren waarop we een donateur kunnen betrekken bij het vertellen van het verhaal.’
De directeur van Rogare, Ian MacQuillin, zegt dat het opnemen van de stemmen van begunstigden van liefdadigheidsinstellingen ‘en enorm ontbrekend stuk van de ethische puzzel’ is. ‘Als we volhouden dat we een ethisch beroep zijn, is dat het minste wat we zouden moeten doen.’