2014 was zonder twijfel het jaar van Stichting ALS Nederland. De Ice Bucket Challenge had wereldwijd grote impact en gaf de stichting een grote financiële en publicitaire impuls. Minder prettig was het nieuws dat oud-directeur Eric Nolet een kleine ton uit de stichtingskas ontvreemdde. Genoeg om te bespreken met manager Marketing en Fundraising, Inge Metz, en directeur Gorrit-Jan Blonk.
Wie de Stichting ALS wil begrijpen, moet beginnen bij de ALS-patiënt en zijn omgeving: het gezin, de familie, vrienden, buren en collega’s. “De groei en het succes van de stichting van de afgelopen jaren zijn voor een groot deel te danken aan onze achterban”, stelt Inge Metz bescheiden. Met 1500 patiënten is de omvang van de patiëntenbasis klein te noemen. Maar men is het werven van fondsen voor de stichting zeer toegewijd. Dat geldt des te meer voor de directe omgeving van de patiënten. Gorrit-Jan Blonk: “Je bent zo machteloos, het enige wat je kan doen is zorgen voor je dierbaren en geld inzamelen voor zorg en onderzoek.” Vaak blijft de omgeving na het overlijden van hun dierbaren nog actief in de strijd tegen ALS. De verbondenheid met het doel ‘ALS op de kaart, ALS van de kaart’, strekt zich dus uit voorbij de grenzen van het leven. Dat wordt ook geïllustreerd door de campagne ‘Ik ben inmiddels overleden’, die eind 2011 werd gelanceerd.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!