Betrokkenheid: daar ontstaan de mooiste relaties uit tussen bedrijven en NGO’s. En dat begint bij wederzijdse interesse in de ander.
Een goede ondernemer biedt op commerciële basis een dienst of product aan om het leven van consumenten te verbeteren. Waar vermogensfondsen duidelijk zijn over wat je ze mag vragen, is het bedrijfsleven zich vaak nog niet bewust van hun potentie om goede doelen verder te helpen. Gelukkig blijkt uit de praktijk dat bedrijven wel degelijk openstaan voor partnerships, maar domweg vaak niet gevraagd worden. Bij goede doelen is nog steeds een grote terughoudendheid om in zee te gaan met het bedrijfsleven. Een gemiste kans, want uit het meest recente onderzoek Geven in Nederland (VU 2020) blijkt dat bedrijven 2,2 miljard euro geven, dus meer dan de fondsen of de loterijen.
Als adviseur in fondsenwerving kom ik bij NGO’s van Den Helder tot Sas van Gent. En vaak hoor ik daar hetzelfde: ‘Het bedrijfsleven hier geeft ons niets…’ Tsja, het gaat natuurlijk wél om wederkerigheid, denk ik dan. Met verbazing constateer ik dan dat er geen contacten zijn en dat deze organisaties niet eens weten welke bedrijven in de regio gevestigd zijn. Of welke landelijke merken hun doel kunnen versterken. Er is, jammer genoeg nog een enorme drempel om je als non-pofit onder commerciële ondernemers te begeven. Maar dáár begint het dus, met interesse in de ander. Vergelijk het met daten: wie wil je hebben, of in dit geval: wie wil je aan jouw organisatie binden? En waarom zou je niet heel gericht zoeken naar een match? Een oude wijsheid zegt dat als je je geen wensbeeld hebt van een partner, je die partner ook niet zult herkennen als je hem/haar tegenkomt.
Naast middelen kunnen bedrijven ook bijdragen aan jouw publieke bekendheid. Ze kunnen bijvoorbeeld zorgen voor extra bezoekers of nieuwe donateurs. Bereid je dus voor om de ander te leren kennen. Laat je eens uitnodigen op ondernemersevents en ga met ze in gesprek. Heb interesse in wat zij doen en wat er in hun branches speelt. Zorg ook dat je enthousiast overkomt, houd het kort over wie jouw organisatie is en ken je cijfers. Steek je verhaal in vanuit hun visie of product.
De tijd is gunstig, er is nog steeds sprake van economische groei en er is krapte op de arbeidsmarkt. Bedrijven willen graag aantoonbaar iets doen voor hun omgeving vanuit hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Veel bedrijven zijn daarnaar op zoek, maar partnerships aangaan zijn nog geen integraal onderdeel van hun bedrijfsvoering. Je moet ze dus ideeën aanreiken. Durf daarbij vooral ‘out of the box’ te denken en val op met een originele propositie. Probeer om te denken vanuit het bedrijf. En denk ook aan de netwerken en leveranciers van partners, ook daar liggen vaak prachtige kansen, dus vraag ernaar.
Workshop
Marjorie van Geenhuizen (OndernemendInCultuur) stond op de Vakdag fondsenwerving. Op 3 november 2022 geeft Marjorie de workshop Samenwerking, merkversterking en sponsoring. Voor meer informatie een aanmelden: zie www.sparkle-academy.com.
Over de auteur
Marjorie van Geenhuizen werkt vanuit haar bedrijf OndernemendInCultuur (Breda) als adviseur in fondsenwerving. Zij werkt voor organisaties in de sociale en culturele sector, maar heeft ook ervaring met advisering aan de geverszijde bij private bedrijven en overheidsorganisaties. Haar expertise ligt vooral in het matchen van maatschappelijke organisaties aan bedrijven via impactvolle partnerships. Marjorie is ook aangesloten bij Sparkle Academy als trainer. Haar motto: ‘Partnerships, een kwestie van creativiteit én relaties opbouwen.