Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Nieuws
-
NDP: Donateursvertrouwen dieper gezakt door laag consumentenvertrouwen en verschillende crisissen
Waar het donateursvertrouwen aan het begin van het jaar nog hoog stond (met een recordhoogte in maart), is het indexcijfer sindsdien gedaald. Bij de vorige enquête van WWAV, toezichthouder CBF en onderzoeksbureau Kien onder het Nederlandse Donateurspanel (NDP) werd de verdere daling al voorspeld, maar nu blijkt het vertrouwen te zijn gezakt van -12 naar -25. Het indexcijfer is het laagste in ruim zeven jaar.
-
Rode Kruis stopt met huis-aan-huiscollecte
Het Rode Kruis heeft dit jaar zijn laatste huis-aan-huiscollecte gelopen. De hulporganisatie kondigde woensdag aan te zullen stoppen met de jaarlijkse inzameling langs de deuren. Het meeste geld komt bij het Rode Kruis binnen via andere fondsenwervende campagnes.
-
Plannen voor maximalisatie giftenaftrek zorgt voor verbazing bij branche
Het kabinet heeft op Prinsjesdag aangekondigd dat ze de aftrekbaarheid van periodieke giften aan anbi’s wil maximeren tot 250.000 euro per belastingplichtige en eventuele partner samen. Goede Doelen Nederland zegt verbaasd te zijn over de giftenaftrek en vindt dat de huidige constructie intact moet blijven.
-
Vier Europese trends in engagement en donateursretentie
Het wordt steeds belangrijker dat goede doelen zich extra inzetten om bestaande donateurs te behouden en nieuwe supporters een duidelijke propositie te bieden voor een maandelijkse gift. Zeker in onzekere tijden waarin eerst de coronapandemie en nu de kosten van levensonderhoud punt van discussie zijn. Goede doelen kunnen stabiel hun werk blijven doen als ze op bijvoorbeeld structurele giften kunnen terugvallen. Echter doneren mensen via digitale donaties juist vaker eenmalig. In het nieuwe e-book bespreekt Salesforce hoe goede doelen nieuwe doelgroepen aantrekken en eenmalige donaties kunnen converteren naar vaste donateurs.
-
Goede doelen verwachten (en zien soms al) inkomstendaling als gevolg koopkrachtvermindering
De koopkrachtvermindering waar veel Nederlanders als gevolg van de inflatie en de energieprijzen last van hebben, heeft vooralsnog niet tot een inkomstendaling bij de meerderheid van goede doelen geleid. Dat schrijft brancheorganisatie Goede Doelen Nederland na een peiling onder zestig grote, middelgrote en kleine ledenorganisaties. Hoewel goede doelen in het verleden hebben ervaren dat donateurs juist in crisistijd het werk van goede doelen blijven steunen, verwachten non-profits wel dat de koopkracht invloed zal hebben op het aantal donaties in de nabije toekomst.
-
‘Slaapgebrek maakt bereidheid mensen te helpen flink lager’
Mensen zijn over het algemeen niet op hun best na een nacht wakker liggen in bed. Niet alleen de slechte slaper zelf blijkt daar last van te hebben: onderzoekers hebben ontdekt dat slaapgebrek ertoe kan leiden dat de persoon in kwestie minder geneigd is om anderen te helpen.
-
Ook HandicapNL schakelt over naar QR-collecte
Tijdens de landelijke collecteweek van HandicapNL die maandag begonnen is zullen de collectanten met een lichtgewicht collectebord met QR-code langs de deuren gaan. HandicapNL is na KWF Kankerbestrijding het tweede landelijk collecterende goede doel dat de fysieke bus vrijwel volledig in de ban doet.
-
VUfonds ontvangt eerste legaat bestemd voor ondersteuning vluchtelingstudenten
Het VUfonds heeft een eerste legaat ontvangen, een bedrag dat ten goede moet komen aan de financiële ondersteuning van vluchtelingstudenten die aan de Vrije Universiteit in Amsterdam komen studeren. Dat heeft de VU zelf bekend gemaakt. Het legaat is afkomstig uit de nalatenschap van Antonia Hilhorst en heeft een hoogte van 50.000 euro.
-
Meer impact met customer journeys
Steeds meer organisaties kiezen voor de ‘klant centraal’ als strategie en werken met customer journeys om supporters duurzaam te betrekken en te activeren. Dat er veel aandacht is voor dit onderwerp werd ook duidelijk tijdens de Vakdag fondsenwerving. De workshop ‘Meer impact met Customer Journeys’ was één van de best bezochte presentaties door vakgenoten.
-
Vierde Vakblad fondsenwerving van 2022 verschijnt dinsdag 27 september
Volgende week dinsdag 27 september verschijnt de vierde editie van het Vakblad fondsenwerving van 2022. Vanaf die dag verschijnen alle stukken uit het blad natuurlijk ook weer online. Met deze keer aandacht voor de fondsenwerving voor de oorlog in Oekraïne, een onderzoek naar de bankkeuze van vermogensfondsen, het tekort aan werknemers in de goededoelensector en nog veel meer!
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 30
- 31
- 32
- ...
- 56
- Volgende pagina