Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten geschreven door Jaap Zeekant
-
Socialtalk: innovatie in huis-aan-huiswerving
Ruim een jaar geleden begon Mindwize te experimenteren met Socialtalk. Een nieuwe aanpak in fondsenwerving, waarbij mensen die incidenteel hebben gegeven, thuis worden bezocht. Ze worden tijdens die bezoekjes bedankt voor hun bijdrage en er wordt gekeken of ze structureel donateur willen worden.
-
De goede doelen jungle
Onlangs gaf Jasmijn Melse in eigen beheer het door haar geschreven boek ‘Jouw gids door de goededoelenjungle’ uit. Het is bedoeld om gevers op weg te helpen bij het kiezen van de doelen die ze willen steunen.
-
Game Changer: Nike Boor van het Fonds Gehandicaptensport
In de serie Game Changers vragen we aandacht voor mensen en organisaties die op indrukwekkende, innovatieve en/of onconventionele wijze bijdragen (of hebben bijgedragen) aan het werken aan een betere wereld.
-
Thinking of Oxfam, I remember Harold Sumption
From the 1950s Harold Sumption (1917 - 1998) was the pioneer who laid the foundation for Oxfam's very successful fundraising with spectacular response advertisements in the newspapers and later direct mail. His involvement with Oxfam Great Britain, also as board member, lasted for thirty-five years. I met him for the first time when in the late 1980s when I joined the International Fundraising Workshop (now the IFC Congress), which he had founded.
-
Strategische heroverweging fondsenwerving noodzakelijk
Op de Vakdag Fondsenwerving 2018 werden diverse presentaties gegeven over innovatieve wervingsactiviteiten, van Facebook tot blockchain. Een zo’n presentatie en een rondetafel werden verzorgd door Jaco Booster van Enigma Consulting. Reden voor de redactie om Jaco’s Vakdagoptreden af te ronden met een tweegesprek, waarvan dit artikel de neerslag is
-
Gea Broekema-Procházka: afscheid van een gedreven directeur
In maart 2018 nam directeur (bestuurder) Gea Broekema-Procházka afscheid van Alzheimer Nederland, de organisatie waarvoor ze zich elf jaar met hart en ziel heeft ingezet en die in die periode een wereldspeler is geworden op het gebied van Alzheimer. Met Gea, die ik begin jaren 90 heb leren kennen, kijken we terug op haar indrukwekkende loopbaan bij fondsenwervende instellingen.
-
Goede doelen-winkels: een trend voor de bewuste consument
Ze zijn belangrijk voor het onder de aandacht brengen van het goede doel in kwestie, en ze halen veel geld op met vooral tweedehands artikelen: goededoelenwinkels. Engeland loopt voorop, maar ook Nederland kent een reeks ngo’s die tweedehands of fairtrade-artikelen verkopen. Vakblad Fondsenwerving geeft een overzicht.
-
Ideëel en ondernemerschap: samen sterk voor people en planet
Een belangrijke ontwikkeling in de achter ons liggende 25 jaar is de opkomst van de Goede Doelen Loterijen. Ze ontwikkelden zich tot een belangrijke factor en een groeiende inkomstenbron. Met lokale goede doelen in Zweden en Engeland heeft de Nederlandse ‘operator’ Novamedia ook daar goede doelen loterijen opgezet, met jaarlijks groeiende opbrengsten voor goede doelen. Een uniek Nederlands exportproduct op het gebied van de fondsenwerving. Gezamenlijk zijn deze loterijen nu de op twee na grootste private donor ter wereld. We spraken met Sigrid van Aken, COO bij Novamedia en directeur van de Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij en Vrienden- Loterij. “Terugkijken is mooi,’’ aldus Sigrid, “maar als het om fondsenwerving gaat is het vooral de toekomst die telt.”
-
Negatieve publiciteit: Who cares?
Uit het rapport ‘Donating Trends in the UK in 2017’ dat in juni werd gepubliceerd, blijkt dat burgers niet lang stilstaan bij een schandaal in de goededoelensector. Jaap Zeekant constateert dat ngo’s zich meer zorgen maken over negatieve publiciteit dan donateurs. Wat leert dit ons voor de Nederlandse situatie?
-
Gespecialiseerde leveranciers: een constante factor
Ook een gesprek met en tussen chariondernemers hoort bij dit jubileumnummer. We spraken met Wieb van de Donk (WWAV), Edwin van Driel (Cherridata), Herman Vransen (PSI Vransen), Jeanette Eesmann (Mindwize) en Vera Peerdeman (Nassau). Er zat een enorme hoeveelheid ervaringsjaren aan tafel.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 10
- 11
- 12
- ...
- 24
- Volgende pagina