Op de Vakdag fondsenwerving 2023 zal een grote variatie aan workshops worden gehouden. Deze zetten we in aanloop naar de dag, op 26 september, in de spotlights. Vandaag de volgende twee sessies: een interactieve sessie over de rol van relatiemanagement bij crowdfunding, en een workshop over de pijlers van het Supporter Experience Framework.
Crowdfunding: Hoe informeel mag het zijn?
Sprekers: Claire van Teunenbroek (University of Twente), Marlou Ramaekers (Vrije Universiteit Amsterdam) & Maud Dik (Creative Funding)
Crowdfunding, online werven voor een afgebakend project via een crowdfunding platform, wint steeds meer aan populariteit. Toch is het leiden van zo’n project niet altijd eenvoudig. Wat is ervoor nodig? Tijdens deze sessie bespreken we één van de belangrijkste aspecten van crowdfunding: relatiemanagement. Crowdfunding benadrukt het belang van het betrekken van donateurs en het stimuleren van hun betrokkenheid bij de organisatie en het project. Wat heb je nodig om op deze manier succesvol geld in te zamelen? Hoe sluit relatiemanagement aan bij de beloningen die donateurs kunnen kiezen? Denk ook aan vragen over de inzetbaarheid van crowdfunding: In hoeverre kunnen we crowdfunding vaker gebruiken?
Deze interactieve sessie wordt geleid door twee deskundige wetenschappers: dr. Claire van Teunenbroek, gespecialiseerd in donatie- en beloningsgebaseerde crowdfunding, en Marlou Ramaekers, met expertise op het gebied van informeel werven, die aan de hand van twee casestudies hun kennis zullen delen. Het gesprek wordt gemodereerd door Maud Dik van het crowdfundingplatform Creative Funding.
Supporter Experience
Spreker: Gülsün Gün (Studio 4 Impact)
In deze sessie neemt Gülsün Gün je mee op reis langs de zes pijlers van het Supporter Experience Framework en geeft zij antwoord op de vraag: ‘Hoe creëer ik consistent een onderscheidende geefbeleving waardoor supporters langer blijven, meer geven, bereid zijn in actie te komen en positief zullen praten over mijn organisatie?’
Een vraag die veel organisaties bezighoudt. Want alleen met de emotionele, financiële en actieve steun van grote groepen mensen is het mogelijk om meer impact te maken. De zes pijlers van het framework - strategie, governance, cultuur, klantinzicht, metrics en journeys – bieden inzicht en geven houvast voor organisaties die hiermee aan de slag willen.