Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Communicatie

  • Hoe donateurgericht zijn Nederlandse goede doelen?

    3 november 2022 om 12:45

    Goededoelenorganisaties denken steeds vaker na over donateurgericht werken, maar op het gebied van communicatie en relatiebeheer is nog veel verbetering mogelijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Dunck Loyalty en Goede Doelen Nederland onder 61 Nederlandse goede doelen actief in verschillende sectoren. Opvallend is dat grotere goede doelen vaker de middelen en structuren ingebouwd hebben om donateurgericht te kunnen zijn.

    Lees meer over "Hoe donateurgericht zijn Nederlandse goede doelen?"
  • Hoe webdesign kan verleiden tot doneren

    6 oktober 2022 om 08:00

    Carmen de Vries studeerde in 2021 af van de opleiding Communicatie aan Hogeschool Windesheim. Voor haar scriptie deed ze onderzoek naar het webdesign en de webteksten op de website van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). De kernvraag van dit onderzoek was hoe de KNRM haar site kon optimaliseren, zodat de websitebezoekers doneren via de website. Hoe zet je potentiële donateurs aan tot doneren en hoe zorg je ervoor dat de websitebezoekers in één oogopslag zien dat je organisatie een goed doel is? Haar onderzoek bevat zeventig concrete adviezen over verbeteringen op het gebied van webdesign. In dit artikel geeft ze een paar tips die andere organisaties ook kunnen toepassen.

    Lees meer over "Hoe webdesign kan verleiden tot doneren"
  • Ook bij een opzegging maakt echte aandacht voor de donateur het verschil

    21 maart 2022 om 07:00

    Goede doelen en non-profitorganisaties met betalende donateurs hebben logischerwijs ook te maken met opzeggers. Jeroen Hogenhout staat stil bij de vraag: ‘Hoe kunnen goede doelen daarmee omgaan?’

    Lees meer over "Ook bij een opzegging maakt echte aandacht voor de donateur het verschil"
  • Ervaringen donateurs, vrijwilligers en beneficianten: negen op tien is (meer dan) tevreden

    4 januari 2022 om 07:00

    Non-profits weten vandaag de dag hoe belangrijk het is om hun publiek te blijven inspireren en betrekken om relaties op te bouwen en ze te enthousiasmeren. Doel is om zo veel mogelijk mensen hun passie voor het doel te doen ontwaken en ze te behouden voor het werk dat je doet. Non-profits slagen daar goed in, blijkt uit de Nonprofit Experience Index van Salesforce.org. Voor negen op de tien respondenten aan het onderzoek heeft de interactie met het goede doel een goede, of zelfs beter dan verwachte ervaring opgeleverd.

    Lees meer over "Ervaringen donateurs, vrijwilligers en beneficianten: negen op tien is (meer dan) tevreden"
  • Kleur bekennen: Zwart laat elke kleur shinen!

    14 december 2021 om 07:00

    Zwart geld, zwarte lijst, zwart schaap, zwarte dag, zwartrijden, zwarte markt, zwarte zaterdag. Iemand zwart maken, op zwart zaad zitten, een zwarte bladzijde in de geschiedenis... In taal doen we er echt alles aan om deze kleur een negatief imago te geven. Terwijl juist zwart ervoor zorgt dat andere kleuren beter tot hun recht komen.

    Lees meer over "Kleur bekennen: Zwart laat elke kleur shinen!"
  • Stichting Donateursbelangen gaat belang donateurs centraal stellen

    13 december 2021 om 07:00

    ‘Het wordt tijd dat er écht geluisterd wordt naar donateurs’, zegt Jordan van Bergen. Eerder richtte hij platform Geef.nl op, maar afgelopen zomer is Geef.nl overgedragen aan een nieuwe partner. Nu is hij bestuurder van de Stichting Donateursbelangen (voorheen Stichting GeefGratis). Petra Hoogerwerf ging met hem in gesprek over zijn beweegredenen en grote ambities.

    Lees meer over "Stichting Donateursbelangen gaat belang donateurs centraal stellen"
  • Kleur bekennen: zal groen de wereld van de ondergang redden?

    2 november 2021 om 07:00

    Dat McDonalds onze harten veroverde met een rood en geel logo is geen toeval. Uit onderzoek blijkt dat je nergens zo blij van wordt als van geel (‘Happy…’) en nergens zoveel honger van krijgt als van rood (‘…Meal’). Daar komt bij dat je het kleurrijke logo onmogelijk kunt negeren in het straatbeeld of langs de snelweg. Tata-ta-ta-taaaa!

    Lees meer over "Kleur bekennen: zal groen de wereld van de ondergang redden?"
  • SeeYou Foundation terug naar haar wortels na loskoppeling van Light for the World

    17 mei 2021 om 07:00

    De naam van een goededoelenorganisatie is een van haar belangrijkste krachten. Het is een visitekaartje dat vertelt wat je doet en dat, als je een beetje geluk hebt, uitgroeit tot een begrip in de maatschappij. Toch zijn er altijd wel een paar organisaties die van naam wisselen, bijvoorbeeld omdat ze fuseren met een andere non-profit of hun focus verleggen. Zo ook de Nederlandse tak van Light for the World, die zich per 2021 loskoppelde van de internationale organisatie en als ‘Stichting SeeYou’ voor zichzelf begon. Uit hun ervaringen blijkt dat er achter zo’n naamswisseling veel meer schuilgaat.

    Lees meer over "SeeYou Foundation terug naar haar wortels na loskoppeling van Light for the World"
  • Woordvoerderschap van een goed doel: hoe is het anders dan voor een commerciële organisatie?

    25 maart 2021 om 07:00

    Je bent woordvoerder van een commerciële organisatie en je wilt hetzelfde werk gaan doen voor een goed doel. Of je komt uit de journalistiek en wilt persvoorlichting en woordvoering gaan doen voor een non-profit. Is het woordvoerderschap voor een organisatie zonder winstoogmerk die zich voor het algemeen belang inzet anders dan bij een for-profitinstelling? Wat kun je verwachten? 

    Lees meer over "Woordvoerderschap van een goed doel: hoe is het anders dan voor een commerciële organisatie?"
  • Yoren

    3 december 2020 om 07:00

    Jaren geleden maakte ik in Canada voor het eerst kennis met het fenomeen Starbucks. Ik herinner mij die eerste ontmoeting als de dag van gisteren. Dat kwam een beetje door de koffie (extreem groot, extreem duur), een beetje door de huiskamersfeer (fijne fauteuils die structureel bezet waren) en een beetje door het unieke bestelsysteem (twee keer in de rij, waarom ook niet?).

    Lees meer over "Yoren"
Close