Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Jongeren
-
Nieuwe generatie gevers Midden-Oosten meer individualistisch ingesteld
Jonge filantropen in het MiddenOosten kiezen steeds vaker voor een praktische en individualistische aanpak ten opzichte van vorige generaties, die vaker gaven via familiefondsen. Dat blijkt uit een rapport van het Pearl Initiative en het Zovighian Partnership, wat met support van de Bill & Melinda Gates Foundation tot stand kwam.
-
Giro555 en Maatschappelijke Diensttijd (MDT) willen jongere generatie mobiliseren
Giro555 gaat de samenwerking aan met het programma Maatschappelijke Diensttijd (MDT) van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Doel van de samenwerking is om jongeren te bereiken en te mobiliseren, zowel voor MDT als voor Giro555.
-
Sportorganisaties bundelen krachten voor grootste straatvoetbaltoernooi van Nederland
De Cruyff Foundation, Krajicek Foundation en FC STRAAT slaan de handen ineen om het grootste straatvoetbaltoernooi van Nederland te organiseren voor kinderen onder de vijftien. In het hele land worden de komende tijd voorrondes georganiseerd. Doel is om jongeren, die een gemiddelde schermtijd van drie tot zes uur per dag hebben, meer aan het bewegen te krijgen: van ‘Watchtime naar Playtime’.
-
Maatschappelijke diensttijd als middel om meer jongeren te verbinden aan maatschappelijke organisaties
Maatschappelijke organisaties zoeken steeds vaker naar manieren om de positie van jongeren in de samenleving te versterken en jonge vrijwilligers aan zich te verbinden. Het programma maatschappelijke diensttijd (MDT) kan daarbij ondersteunen. MDT zorgt ervoor dat jongeren inzien hoe betekenisvol en leerzaam vrijwilligerswerk is en stimuleert de ontwikkeling van lokale vrijwilligersnetwerken.
-
Nationale Keuzestress Monitor: ‘Een op zes donateurs stopt of geeft minder aan goede doelen’
De afgelopen zes maanden heeft 17 procent van de Nederlanders minder gedoneerd, of hebben donaties helemaal uit hun uitgaven geschrapt omdat zij het niet langer kunnen veroorloven. Dat blijkt uit de Nationale Keuzestress Monitor van onderzoeksbureau MSI Consultants onder ruim duizend Nederlandse donateurs. Met name het geefgedrag van jonge donateurs valt op: zij geven minder vaak, maar kwamen wel massaal in actie voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië.
-
Vakdag 2022: Paneldiscussie 2 - Talkshow 'Het Nieuwe Geven'
Tijdens de Vakdag fondsenwerving gaan we op zoek naar de blinde vlekken in Nederland wat betreft donateurs en vrijwillige inzet. Hoe zit het met de geefbereidheid van mensen met een religieuze en migratieachtergrond? Maar ook: hoe stimuleer je mensen uit jonge generaties te doneren. En hoe kun je samenwerken met mensen die liever zelf willen bepalen welke projecten zij steunen? Waarom is crowdfunding zo aan het groeien? Ontdek wat de motieven en behoeften van deze gevers zijn en hoe je hen kunt verbinden aan jouw organisatie tijdens de talkshow 'Het Nieuwe Geven'.
-
Nieuw vermogensfonds ELJA Foundation richt zich op verbinding tussen jongeren
Een nieuw vermogensfonds ziet op 1 januari 2022 het levenslicht. Doel van de ELJA Foundation is om ‘verbinding, vriendschap en vertrouwen te stimuleren tussen kinderen en jongeren uit compleet verschillende leefwerelden’ met behulp van creatieve kunstvormen zoals muziek en dans. Het fonds is een initiatief van Els Blokker-Verwer en staat onder leiding van Janneke van der Wijk (Conservatorium van Amsterdam).
-
#GivingTuesday wil tijdens editie 2021 meer scholieren aanspreken
De organisatie van #GivingTuesday Nederland richt zich dit jaar naast goede doelen en bedrijven ook specifiek op scholieren. De eerste 25 scholen die een actieplan aanmelden kunnen rekenen op een actiebudget van honderd euro. ‘Met GivingTuesday kan iedereen, maar zeker ook scholieren, een boost geven aan het #givingkarma,’ aldus de organisatie.
-
Dieren- en natuurorganisaties hebben sterkste merkkracht onder jongeren
Jongeren tussen de zes en achttien jaar voelen zich het meest verbonden tot goede doelen die actief zijn en de dieren-, natuur- en milieubescherming. Dat blijkt uit de cijfers van het Goede Doelen Merkonderzoek van brand consultant Hendrik Beerda onder een groep van 1.100 jongeren die representatief is voor de Nederlandse jeugd. De Dierenbescherming heeft onder jongeren de sterkste merkkracht.