Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Sprekers WoW-event delen hun belangrijkste praktische tip

17 november 2021

Op donderdag 11 november organiseerde fondsenwervingsblog WoW sessies waarin in totaal tien fondsenwervers elk vijf tips gaven die zij graag met het publiek willen delen. Een aantal sprekers deelde hun belangrijkste tip met Vakblad fondsenwerving:

door Marijn Thijs

Souhail Haouari (Manager F2F and Experience Team bij UNICEF)

'Train en inspireer de wervers'

'Geef de wervers salestrainingen (maar alleen als je een sale kan realiseren), trainingen over jouw doel en inspireer ze met tekst en beeld, praat met ze, campagnetrainingen en loop regelmatig mee. Ik probeer ieder kwartaal minimaal één keer de vestigingen te bezoeken om te trainen en om mee te lopen. Ze waarderen het en raken daardoor veel meer betrokken. Realiseer je dat zij het meeste klantcontact hebben en steek als fondsenwerver voldoende uren van jouw week in hen.' Contact: shaouari@unicef.nl / WoW-platform, sectie F2F.

Ellen Janssens (Team Manager Fondsenwerving bij Hersenstichting)

'Maak verbinding'

'Mijn 5 tips voor fondsenwervende innovatie komen neer op één overkoepelend thema: maak verbinding, in- en extern! Binnen je organisatie: combineer fondsenwerving waar mogelijk met je beoogde impact (kijk bijvoorbeeld naar Ommetje). Verbinding met je achterban: je vrijwilligers, donateurs en zakelijke partners mee laten innoveren (met tijd, netwerk, creativiteit) is dé manier om betrokkenheid te verhogen én je innovatie te versnellen. En breder: verbind je initiatieven met consumententrends, zusterorganisaties, en zelfs concullega’s. Innoveren is samenwerken.' Contact: ellen@collectiveinnovation.nl

Albert Vijge (Relatiemanager Vermogensfondsen bij Stichting AAP)

'Richt je organisatie in'

'Een goede kwalitatieve aanvraag is teamwork. De ene collega levert inhoud, een andere de begroting, de communicatie-afdeling zorgt voor passende beelden en de directie accordeert de definitieve tekst. In een kleinere organisatie doe je hiervan als fondsenwerver misschien veel zelf, in een grote(re) ben je wellicht coördinator of projectleider. Welke rol je ook hebt: zorg ervoor dat alle fasen van projectontwikkeling en aanvraag tot afrekening en rapportage goed geborgd zijn.' Contact: albert.vyge@aap.nl

Mark van den Berg (Teamleider Fondsenwerving & Communicatie bij Leprazending)

'Effectiviteit is belangrijker dan efficiency'

'Deze mindset helpt ambitieuzere doelen te stellen, meer te investeren, meer te groeien. Uiteindelijk gaat het om netto omzet voor de doelbesteding. Lifetime value is belangrijker dan Cost Per Acquisition (CPA). Stel jezelf of je CRM de vraag welk type donateur het beste bij je organisatie past. Donateurs met een groter potentieel mogen meer aandacht krijgen of meer kosten. Ik vind juist deze tip belangrijk. Het schept ruimte voor creativiteit, durf en persoonlijke aandacht.' Contact: mark@leprazending.nl 

Carola de Vries (Online Marketeer bij Alzheimer Nederland)

'Volg de Pirate Funnel (AAARRR)'

'Bouw eerst een relatie op. Iets wat in een fysieke winkel automatisch gebeurt, moet je in een online omgeving creëren. Laat zien wie je bent en wat je te bieden hebt. Mensen worden loyale donateurs als de relatie van 2 kanten komt. Begin bijvoorbeeld met het weggeven van informatie door bijv. een whitepaper als download aan te bieden, of een e-mailnieuwsbrief, gratis training of product. Nodig ze vervolgens uit voor een donatie (met een welkomstcadeau). Vervolgens kan je de relatie verder uitbouwen.' Contact: c.devries@alzheimer-nederland.nl 

Pirate Funnel

Rolf Victorie (Fundraising, Communication and Marketing Manager bij Prinses Beatrix Spierfonds)

'Betrek je achterban en stakeholders'

'Je actievoerders vind je vooral terug in je achterban. Zeker als je net begint met een (sponsor) event hoef je niet ver te zoeken. Zoek ook zo breed mogelijk: donateurs, collectanten, social media volgers, medewerkers, het zijn de beste ambassadeurs die je kunt inzetten en de eerste deelnemers van je event. Vanuit daar wordt het makkelijker om verder te bouwen.' Contact: r.victorie@spierfonds.nl 

Danny van Soest (Marketing Data Analyst bij World Animal Protection)

'Bouw controles in zodat je incidenten in een vroeg stadium constateert'

'Wanneer je (veel) zaken automatiseert kan het voorkomen dat er bepaalde zaken mis gaan zonder dat je dit (snel) in de gaten hebt. Daarom is mijn advies om controles in te bouwen zodat je in een vroeg stadium door hebt dat processen niet lopen zoals beoogd en je hierop kunt acteren. Hierdoor blijft de (herstel)schade zoveel mogelijk beperkt.' Contact: dannyvansoest@worldanimalprotection.nl

Liselotte de Witte en Ingrid van Beek (Longfonds)

Ingrid van Beek en Liselotte de Witte

'Nadat je de journey in beeld hebt gebracht, maak er dan een levend document van'

'Blijf optimaliseren, o.a. door verbeteringen door te voeren en te blijven testen. Wij hebben de journey in UXpressia, een online customer journey tool, uitgeschreven en alle betrokkenen hebben hier een inlog op gekregen. Nadat we de probleemstelling herijkt en verfijnd hadden, zijn we gaan brainstormen op goede én slechte oplossingen. Vooral het laatste gaf ruimte aan creativiteit en nieuwe ideeën.' Contact: liselottedewitte@longfonds.nl en ingridvanbeek@longfonds.nl 

Meer over Ellen Janssens Tips Danny van Soest Albert Vijge Carola de Vries Ingrid van Beek Liselotte de Witte Mark van den Berg Rolf Victorie Souhail Haouari WoW

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close