De Dam tot Damloop is door de jaren heen uitgegroeid tot een belangrijk evenement voor goede doelen, maar de interesse in het hardloopevenement tussen Amsterdam en Zaandam neemt de laatste jaren meetbaar af. Onderzoeksbureau Groei voor Goed deed een klein, naar eigen zeggen ‘niet representatief’, onderzoek onder 21 deelnemende goede doelen om te kijken of ze onder de teruglopende interesse lijden. De resultaten doen een voorzichtig alarmbelletje rinkelen.
Het werven van deelnemers is voor het merendeel van de respondenten moeilijker dan voorheen: 71,4 procent (vijftien organisaties). Bij slechts twee goede doelen ging de werving voor de sponsorloop makkelijker, twee goede doelen ervoeren geen verschil. Kijkende naar het aantal vergeven startbewijzen was ongeveer de helft van de goede doelen drie weken voor de loop minder dan vijftig procent van de tickets kwijt.
Blijft het dan de moeite waard om als goed doel mee te doen aan de Dam tot Damloop? Ook daar zijn de meningen over verdeeld. Twee organisaties verwachtten een succesvolle dag, zes anderen verwachten dat de dag de moeite waard zou zijn. Dat betekent dat dertien organisaties twijfels hadden bij hun deelname.
Respondenten konden vervolgens nog een commentaar achterlaten op de enquête. Vooral de prijs van de startbewijzen wordt als heikel punt aangedragen: die is voor goede doelen dubbel zo hoog als voor individuen. Ze krijgen daar dan wel iets extra’s voor, maar het blijkt voor non-profits een flinke investering.
Dit artikel stond ook in nieuwsrubriek 'Kort en Goed' in het Vakblad fondsenwerving, dat op 12 november 2019 op de mat viel.