‘Beste lezers, ambassadeurs zijn een geweldige troef voor goede doelen. Het inzetten van bekende personen om aandacht te vragen voor een organisatie kan een enorme boost geven aan de naamsbekendheid en het aantal donaties. Maar het succes van ambassadeurs hangt af van enkele cruciale factoren.
'Ten eerste moeten de ambassadeurs zelf volledig achter het goede doel staan en hier een persoonlijke affiniteit mee hebben. Dit zorgt ervoor dat de boodschap authentiek is en oprecht overkomt. Daarnaast is het belangrijk dat de ambassadeurs een geloofwaardige uitstraling hebben. Als zij zelf niet integer overkomen, kan dit afstralen op de organisatie die zij vertegenwoordigen. Het selecteren van de juiste personen voor deze rol is dus van groot belang.
Ook de manier waarop de ambassadeurs worden ingezet, is van belang. Het is belangrijk dat zij niet alleen hun naam verbinden aan de organisatie, maar ook daadwerkelijk betrokken zijn bij de activiteiten en het werk van het goede doel. Zo kunnen zij persoonlijke verhalen delen en de impact van het werk van de organisatie laten zien aan het publiek. Tot slot moeten goede doelen niet te afhankelijk worden van de inzet van ambassadeurs. Het is natuurlijk fantastisch als een bekend persoon zich wil inzetten voor een goed doel, maar hierop vertrouwen is niet duurzaam. Goede organisatie en strategie zijn nog steeds de belangrijkste factoren voor een succesvolle fondsenwerving.
Kortom, de inzet van ambassadeurs kan zeker bijdragen aan het succes van goede doelen, maar alleen als dit op de juiste manier wordt gedaan en de organisatie hier niet te afhankelijk van wordt.’
Ik vroeg ChatGPT een editorial voor mij te schrijven over ambassadeurs, in mijn schrijfstijl. Het is best aardig gelukt, toch? De bot schreef wel met veel open deuren en lelijke zinnen die ik zelf altijd schrap (‘Het is belangrijk...’, ‘Van belang...’).
Dat AI grote invloed gaat hebben op het gebied van fondsenwerving en communicatie is een feit. Eerder schreven we al over de inzet van big data bij het realiseren van impact. Denk verder aan het personaliseren van communicatie, het analyseren van data ten behoeve van de fondsenwervende strategie en het aanscherpen van je doelgroepen. Wij zullen hier zeker de komende tijd aandacht aan gaan besteden. En er gaan vast ook veel discussies ontstaan over wat echt is en niet, denk aan foto's en teksten. Ik hoor graag wat jou bezighoudt over dit onderwerp! Mail naar redactie@fondsenwerving.nl.
In dit blad dus aandacht voor twee belangrijke ambassadeurs, Jane Goodall en Paul van Vliet. We gaan in op hun betekenis voor de natuur dan wel kinderen én hoe je omgaat met het (naderende) afscheid van dit soort belangrijke mensen. Een ander icoon is Michael Rutgers, die zijn stempel heeft gedrukt, niet alleen op Longfonds maar op de gehele sector. In een afscheidsinterview blikt hij terug.
Oh ja, en nog even dit: vooralsnog blijft deze hoofdredacteur zelf stukjes schrijven over de sector en het vak van fondsen werven.
--
Dit editorial stond eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 25, nummer 3, dat in juni 2023 verscheen.