Stichting Regulering Huis-aan-Huis Werving (Stichting RHAHW) heeft het protocol voor huis-aan-huiswerving versoepeld. De stichting die door-to-door werving reguleert heeft daartoe besloten als gevolg van de versoepeling van de coronamaatregelen door de overheid op 28 april.
Twee beperkingen die per eind april van de lijst maatregelen verdwenen hadden veel invloed op het wervingsproces, te weten de avondklok en het sluiten van niet-essentiële winkels. Daarom heeft Stichting RHAHW de voorwaarden ‘wervers bellen niet aan na 20.00 uur s’avonds’ en ‘moet de retail sluiten dan stopt (daar) ook de werving’ laten vervallen.
Landelijke versoepelingen niet allesbepalend
Na iedere persconferentie van het demissionair kabinet kijkt de Werkgroep Wervingsrooster van Goede Doelen Nederland samen met het bestuur van Stichting RHAHW of het protocol moet worden aangepast. Daarnaast staat het leden en wervingsbureaus vrij om aanvullende en eventueel strengere richtlijnen overeen te komen dan in het protocol van RHAHW, wanneer deze expliciet zijn besproken met de betrokken partijen.
De nieuwste versie van het protocol voor huis-aan-huiswerving is hier te lezen.