Het Rode Kruis heeft in 2020 een recordbedrag van ruim 19,5 miljoen euro aan zakelijke donaties ontvangen. Ook doneerde een recordaantal ondernemingen goederen en diensten, zoals persoonlijke beschermingsmiddelen en hygiëneartikelen.
In totaal doneerden meer dan vierhonderd bedrijven geld. Sommige van hen deden creatieve schenkingen waarbij hun klanten mee doneerden. Andere ondernemingen zetten voor de schenking aan het Rode Kruis een speciaal product in de markt.
‘De meesten kennen onze hulpverlening in het buitenland, maar afgelopen jaar zagen ze van dichtbij hoe het Rode Kruis in crisistijd ook hulp aan de meest kwetsbaren in Nederland verleent', aldus manager Corporate Partnerships bij het Rode Kruis, Peter-Eric Verstegen. ‘Bedrijven geven aan dat ze doneren en samen willen werken vanwege onze maatschappelijke relevantie, juist tijdens de coronacrisis. En dat blijft de komende jaren helaas nog nodig, omdat de gevolgen van de corona nog niet volledig te overzien zijn.’
Wie zijn de gevers en waarom schonken zij wat?
Het Rode Kruis licht twee organisaties eruit die de noodhulporganisatie een warm hart toedroegen.
De Dokkumer Vlaggen Centrale verkocht een speciale coronavlag en doneerde per vlag een bepaald bedrag. ‘Het was hartverwarmend om te zien hoe de straten langzaam rood kleurden', vertelt directeur Marc de Jager. ‘Dat was het idee: elkaar laten zien dat we hier samen voor staan en dat we met elkaar meeleven in deze moeilijke tijden.’
Ook Albert Heijn droeg een steentje bij met extra aandacht voor voedselhulp. ‘Begin 2020 hebben we deze samenwerking versterkt om zo een bijdrage te kunnen leveren aan de opzet van het Voedselhulpprogramma', aldus CEO Marit van Egmond. ‘Zo kunnen wij mensen die het hard nodig hebben extra ondersteunen met boodschappen waar zij zelf dringend behoefte aan hebben. We gaan er in 2021 zeker mee door.'
In de volgende editie van het Vakblad fondsenwerving wijden we met een reportage meer aandacht aan de zakelijke donaties aan het Rode Kruis.