GivingTuesday 2021 stond in het teken van de jeugd. In 2019 richtte het GivingTuesday Team zich vooral op goede doelen, het jaar daarna werd extra aandacht besteed aan het betrekken van bedrijven. Dit jaar waren er in korte tijd meer dan 25.000 TikTokkers die een like uitdeelden aan GivingTuesday.
Over de auteur: Theo Hesen
Theo Hesen is expert op het gebied van nalaten en mede-initiatiefnemer van de Giving Tuesday NL beweging.
GivingTuesday
GivingTuesday, de wereldwijde actiedag om andere mensen te helpen en je in te zetten voor maatschappelijke onderwerpen, heeft zich in nog geen tien jaar over de hele wereld verspreid. Het begon in New York als een weerwoord op Black Friday en Cyber Monday; dagen waarin koop- en hebzucht hoogtij vieren. Hoog tijd om in plaats van jezelf nu de ander voorop te stellen. Dat idee heeft zich inmiddels over de hele wereld verspreid. In ruim tachtig landen wordt inmiddels GivingTuesday gevierd (zie de wereldkaart op www.givingtuesday.org).
Waar ook dit jaar een heleboel goede doelen en bedrijven meededen, werd er vooral ingezet op een speciale jongerencampagne. Livewall ontwikkelde met minimale middelen een creatieve campagne voor de doelgroep 12-25 jaar. Daarvoor gebruikten zij GIPHY’s, memes en videocontent vooral voor TikTok, maar ook voor Instagram, Facebook en YouTube. Daarmee werden 858.000 jongeren bereikt met in totaal bijna vier miljoen views. Serieuze aantallen, zeker voor het bescheiden budget.
GivingTuesday is een 'goede zaak'
Uit het door Direct Research uitgevoerde marktonderzoek blijkt dat GivingTuesday in toenemende mate gewaardeerd wordt. 42 procent vindt de GivingTuesday beweging een goede zaak en 35 procent vindt de geefdag van toegevoegde waarde. Sterker nog, bijna één op de vier mensen noemt GivingTuesday zelfs noodzakelijk. Vervolgens geeft ruim één op de tien ondervraagden (13 procent) dat zij zich dit jaar ingezet hebben voor anderen. De intentie om deel te nemen voor volgend jaar is met negentien procent nog een stukje hoger.
Spontane bekendheid lijkt minder dan voorheen
De spontane bekendheid van GivingTuesday lijkt iets teruggelopen te zijn. De media-inspanningen van afgelopen editie waren vooral gericht op jongeren van 12-25 jaar. De categorie twaalf tot achttien jaar is echter niet vertegenwoordigd in het marktonderzoek, waardoor een ietwat vertekend beeld ontstaat. Het GivingTuesday team signaleerde in Nederland meer dan 250 initiatieven en activiteiten die onder de GivingTuesday vlag uitgevoerd werden. Zo is GivingTuesday langzaam maar zeker in Nederland een nationaal evenement en geefdag geworden.
Het volledige verslag van GivingTuesday 2021 vind je op de Canva-pagina van GivingTuesday Nederland.