Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Donateurs
-
Vakdag 2024 - Workshops: Capital Campaign Nationaal Holocaustmuseum & panel over geefbereidheid en donateursvertrouwen
Ook dit jaar hebben we op de Vakdag fondsenwerving weer een gevarieerd programma aan workshops en panels. Vandaag de volgende twee sessies: Hoe vertel je geen eenvoudig verhaal - de campagne van het Nationaal Holocaustmuseum, en een panel over geefbereidheid en donateursvertrouwen.
-
‘Kinderen en kleinkinderen hebben invloed op loyaliteit donateurs’
Donateurs met kinderen of kleinkinderen zijn minder geneigd om loyaal te blijven aan een specifiek goed doel, omdat zij hun donatiegedrag beïnvloeden. Die suggestie wordt gemaakt in de vijfde editie van het Zwitserse geefrapport Rapport sur les dons Suisse dat ieder jaar wordt opgesteld door Swissfundraising en de Zewo Foundation, schrijft EFA.
-
State of Marketing for Non-profits: innovatie belangrijk, maar nog weinig écht sterke presteerders
Het werk van de marketeer in de goededoelensector verandert, zoals ook het geval is in andere functies, aan de lopende band. Ze hebben meer tools, technologie en data dan ooit en worden geacht om in real-time en via meerdere kanalen te werken. Tegelijkertijd worden ze geconfronteerd met uitdagingen, zoals personeelstekorten en budgettaire beperkingen. Toch zegt 77% van de marketeers dat hun werk nu meer waarde biedt dan een jaar geleden, blijkt uit het ‘State of Marketing for Non-profits’ rapport van Salesforce for Nonprofits.
-
Dataminimalisatie niet door alle goede doelen in Nederland toegepast
Een flink aantal Nederlandse goede doelen vraagt nog verplicht persoonsgegevens van donateurs, zoals naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres of geslacht, voordat ze eenmalig kunnen doneren. Dat blijkt uit een onderzoek van Stichting Donateursbelangen naar 285 online donatiemodules. Bij 208 van deze modules (73 procent) kan niet anoniem eenmalig geld gedoneerd worden.
-
Vier Europese trends in engagement en donateursretentie
Het wordt steeds belangrijker dat goede doelen zich extra inzetten om bestaande donateurs te behouden en nieuwe supporters een duidelijke propositie te bieden voor een maandelijkse gift. Zeker in onzekere tijden waarin eerst de coronapandemie en nu de kosten van levensonderhoud punt van discussie zijn. Goede doelen kunnen stabiel hun werk blijven doen als ze op bijvoorbeeld structurele giften kunnen terugvallen. Echter doneren mensen via digitale donaties juist vaker eenmalig. In het nieuwe e-book bespreekt Salesforce hoe goede doelen nieuwe doelgroepen aantrekken en eenmalige donaties kunnen converteren naar vaste donateurs.
-
Warren Buffett weg als toezichthouder Bill & Melinda Gates Foundation
De 90-jarige multimiljardair en filantroop Warren Buffett stapt op als bestuurder bij de Bill & Melinda Gates Foundation (BMG), maakte hij zelf bekend in een verklaring van zijn investeringsmaatschappij Berkshire Hathaway. ‘Mijn fysieke deelname is op geen enkele manier nodig om de doelen van BMG te behalen’, aldus Buffett.
-
Rogare publiceert discussiepaper over botsende fondsenwervingsfilosofieën
Al jaren werkt de fondsenwervende sector vanuit een donateurgerichte benadering tot fondsenwerving (‘donor-centered fundraising’, DCF). Het doel van die aanpak is om ervoor te zorgen dat donateurs zich goed voelen over hun eigen geefgedrag. Maar de kern van die aanpak wordt bekritiseerd door Amerikaanse gedachteleider Vu Le, die pleit voor gemeenschapsgerichte fondsenwerving (‘community-centered fundraising, CCF). Omdat de discussie over de twee methodes soms oververhit raakt, publiceert denktank Rogare een discussiepaper over de manier waarop de twee fondsenwervingsfilosofieën samen kunnen gaan.
-
Corona-Geef-Monitor WWAV: weinig mensen overwegen aanpassing geefgedrag
Marketingbureau voor goede doelen WWAV heeft in samenwerking met Reinier Spruit van Fondsenwerving.blog en de marktonderzoekers van Kien het sentiment rondom corona en het geefgedrag aan goede doelen te peilen. Ze legden een groep van 403 mensen een enquête voor, waaruit onder andere blijkt dat 68 procent van de respondenten niet van plan is om het geefgedrag aan te passen.
-
OM eist drie jaar cel tegen frauderende oprichter Stichting Droom Wens
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft drie jaar celstraf geëist tegen de oprichter van Stichting Droom Wens. Hij zou jarenlang geld achterover hebben gedrukt en de administratie hebben vervalst. Op die manier wist hij ruim zeven ton vrij te maken voor eigen gebruik, schrijft de NOS.
-
Vertrouwen en geefbereidheid Britse donateurs aangetast door schandalen
Steeds minder Britten geven aan goede doelen, mede omdat het vertrouwen in de doelen afneemt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Charities Aid Foundation (CAF) onder 13.000 mensen. Volgens het onderzoeksteam is er in de cijfers van de laatste drie jaar een duidelijke neerwaartse trend te zien.