De organisatoren van #GivingTuesday in Nederland houden vandaag (dinsdag 15 juni) een speciale editie van #GivingEveryTuesday binnen de themaweek voor armoedevermindering. Organisaties en personen die zich bezighouden met armoede worden onder andere gevraagd extra aandacht voor zichzelf en het onderwerp dat ze bestrijden te vragen.
Armoede en het gebrek aan voedsel en schoon water dat daardoor veroorzaakt wordt is het eerste Sustainable Development Goal, en niet voor niets. Non-profits willen op verschillende manieren een bijdrage doen aan de bevordering van de welvaart voor marginale bevolkingsgroepen.
Wereldwijde campagne
Uiteindelijk hoopt GivingTuesday met de wereldwijde onlinecampagne die organisaties die armoede bestrijden een podium te bieden. De Nederlandse tak heeft een Template gemaakt waarmee organisaties via Canva een afbeelding en logo kunnen uploaden.
Om meer aandacht te besteden aan goede doelen en vrijgevigheid wordt nu elke dinsdag een #GivingEveryTuesday wereldwijd georganiseerd rondom een thema.
GivingTuesday
GivingTuesday is een initiatief dat vanuit Amerika is overgewaaid. Daar is het een bekende tegenhanger van Thanksgiving, Black Friday en Cybermonday, dagen waarop traditioneel veel geld wordt uitgegeven aan producten. Vorig jaar was GivingTuesday op 1 december. Er doen ondertussen ruim 75 landen mee met de jaarlijkse actiedag. Vorig jaar organiseerden zij ook #GivingTuesdayNow, een extra actiedag voor de bestrijding van corona. Nederland doet sinds 2019 mee, toen het werd opgepakt door Jordan van Bergen en Theo Hesen.