De ALS Ice Bucket Challenge die onlangs in de Verenigde Staten werd geïnitieerd is ook in Nederland een groot succes. Dat stelt PR- en Eventmanager Ineke Zaal van Stichting ALS Nederland.
De actie, waarbij mensen elkaar nomineren om een emmer ijswater over zich heen te kiepen, levert niet alleen leuke video's op. Bij Radio 2 sprak directeur van Stichting ALS Nederland Gorrit-Jan Blonk al de verwachting uit dit jaar 3 of 4 keer zoveel donaties binnen te halen als de jaren daarvoor. ‘Het levert ons exact op wat wij als doelstelling hebben: aandacht en centen voor ons onderzoek’, aldus Blonk.
Het Vakblad Fondsenwerving deed navraag bij Ineke Zaal, maar zij kon nog niet exact aangeven om wat voor bedragen het gaat. ‘Niet iedereen die geld over maakt geeft aan dat het voor de Ice Bucket Challenge is, waar dat wel gebeurd is staat de teller nu op ruim 20.000 euro. Maar dat geeft dus geen goed beeld. Ook omdat niet helemaal duidelijk is hoeveel geld mensen over ‘moeten’ maken als ze mee willen doen aan de actie. We zagen aanvankelijk donaties van 100 en 75 euro, maar later ook kleinere bedragen. Mensen geven wat ze kunnen missen. Daarnaast geven mensen ook geld via onze sms-actie en donatieformulieren, daarvan moet ook nog duidelijk worden hoeveel er precies mee gemoeid is.’
Over de aandacht die de actie heeft gegeneerd is wel al wat duidelijk: 'Op een normale dag trekt onze website ongeveer 1200 unieke bezoekers. Op 20 augustus hadden wij 20.000 unieke bezoekers’, aldus Zaal.
Het is natuurlijk de vraag wat de Stichting doet om deze actie zo goed mogelijk te laten verlopen, maar voor enige regie lijkt deze internationale online publiekscampagne te groot te zijn. Ineke: ‘Tsja zoiets ontstaat en dat is fantastisch. Natuurlijk hebben wij en onze ambassadeurs volop meegedaan, maar daar kan je het succes niet aan toewijzen. We zitten er nu middenin en het is echt ontzettend druk hier op kantoor. Maar deze actie is fantastisch voor ALS Nederland.’
Bron: Vakblad Fondsenwerving