Het Vakblad fondsenwerving richt de pijlen voor de webrubriek 'Filantropie-nieuws over de grens' op het buitenland. Want ook buiten de grenzen bestaat er natuurlijk een bruisende goededoelenwereld, waar van alles gebeurt dat het vermelden waard is. De internationale round-up van september 2021:
1) Fondsen spenderen miljoenen om Amerikanen naar vaccinatielocatie te krijgen
De Amerikaanse filantropie heeft zich op het bevorderen van de vaccinatiegraad en het tegengaan van miscommunicatie en fake news gericht. Ongeveer 23 procent van de Amerikaanse volwassenen had in september nog geen prik gehad. Een van de grootste financiers is de CDC Foundation, een non-profit opgericht door het Amerikaanse Congres in 1992. Zij doneerden 32,7 miljoen dollar aan organisaties die op lokaal niveau mensen kunnen voorlichten.
2) Schotse non-profits omarmen nalaten: negentig miljoen pond opgehaald
Schotse liefdadigheidsinstellingen halen meer dan negentig miljoen Britse pond per jaar op uit nalatenschappen en testamenten, blijkt uit een rapport van marktonderzoeker Legacy Foresight, Remember A Charity, het Institute of Legacy Management en Smee & Ford. In het rapport staat onder andere dat de inkomsten uit nalatenschappen op jaarbasis met gemiddeld zeven procent stijgen. Ook ziet meer dan veertig procent van de Schotten boven de veertig jaar doneren via een testament wel zitten.
3) ‘Woke’ filantropie onderwerp van gesprek in VS
De CEO van de Philanthropy Roundtable, een non-profitorganisatie die conservatieve filantropen adviseert, heeft zich stevig geuit tegen ‘woke’ filantropie. Elise Westhoff noemde de recente filantropische bewegingen richting raciale rechtvaardigheid in de Verenigde Staten een ‘misplaatste haast’. Binnen het ledenbestand van de Philanthropy Roundtable viel die boodschap wisselend: een aantal leden stapte op, maar anderen juichen Westhoff’s kritiek toe en doneren zelfs meer dan voorheen.
4) Franse geefcampagne moet jongere donateurs aanmoedigen en inspireren
Een groep van 120 Franse liefdadigheidsinstellingen heeft haar krachten gebundeld om op een effectievere manier jongeren aan te spreken en het gesprek aan te gaan over hun geefgedrag. Een jaarlijkse campagne, Vos Dons Agissent, verkondigt de boodschap dat de vrijgevigheid van het publiek stichtingen in staat stelt échte verandering te bewerkstelligen die ook op de lange termijn bijdraagt aan een eerlijke, gelijke samenleving. Dit jaar worden jongeren specifiek gevraagd te reflecteren op de coronacrisis en de impact daarvan op non-profits.
5) Hongaars donateursforum pleit voor versterking Europees maatschappelijk middenveld
Tijdens het jaarlijkse congres ‘Fundamental Rights Forum’ (FRF) sprak Veronika Móra van het Hungarian Donors Forum zich uit voor een Europese strategie op het gebied van het maatschappelijk middenveld. Voor de filantropiegroepering Philanthropy Advocacy schreef Móra haar standpunten verder uit. ‘Veel processen vragen onze aandacht, maar alle initiatieven komen van verschillende spelers en ontwikkelen op verschillende snelheden. We geloven daarom dat het tijd is dat de EU kiest om het maatschappelijke middenveld te omarmen en de problemen zichtbaarder te maken op de politieke agenda.’