Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Fundraiser Online: groei goede doelen stagneert op alle sociale media

Onderzoek

16 maart 2021

Het blijkt lastig om de groeivertraging op sociale media een halt toe te brengen. Het aantal volgers van goede doelen op Twitter, Facebook en Instagram groeit weer iets langzamer dan het vorige kwartaal, blijkt uit de cijfers van fondsenwerversblog Fundraiser Online na metingen in februari en maart. In veel gevallen zitten er dusdanige haken en ogen aan de resultaten dat er niet van structurele, stabiele groei gesproken van worden.

door Marijn Thijs

Twitter

Te beginnen op Twitter, al geruime tijd het ondergeschoven kind onder de sociale media voor goede doelen. De Twitter top-250 van Fundraiser Online is een lijst met een continu wisselende samenstelling; wanneer een organisatie een half jaar niet tweet verdwijnen ze uit de lijst en ook wanneer organisaties fuseren heeft dat invloed op de samenstelling. Ook voor deze meting (februari 2021) geldt dat weer: er zijn veel mutaties door inactiviteit en naamwisselingen, maar er zijn ook een aantal (her)intreders.

Onder de streep hebben de 250 organisaties in absolute getallen ruim 41.000 volgers meer, maar dat is volgens Fundraiser Online geen reden om de vlag uit te hangen. Twee nieuwe organisaties zorgden voor een influx van meer dan de helft van het totaalaantal nieuwe volgers: 24.000. ‘Zonder die twee was het (weer) een heel mager resultaat geweest.’ Nog een zorgwekkende trend: het aantal organisaties wiens account volgers verliest, is verder opgelopen tot 58.

In de top-10 zijn er een paar verschuivingen te zien. DierenLot heeft Natuurmonumenten van het spreekwoordelijke podium gestoten en is nu, achter het Van Gogh Museum en World Press Photo de nummer drie. Het Mauritshuis is hard op weg naar een plek in de top-10 maar doet het vooralsnog met plaats elf:

Twitter top-10, februari 2021

Facebook

Het is een lastige periode om de cijfers van Facebook te analyseren, omdat het sociale medium strenger de inhoud op het platform reguleert en daarmee ‘likes verwijdert’. Daarom gaat de meting zich vanaf volgende keer richten op het aantal volgers van een Facebookpagina. Voor deze gelegenheid combineert Fundraiser Online de twee lijsten, zodat zowel de likes als de volgers worden bekeken.

In tegenstelling tot de Twitter-lijst zijn er een stuk minder mutaties op Facebook, vooral omdat de goede doelen hun Facebook-pagina een stuk beter bijhouden. Wel zijn er een aantal fusies te bespeuren, waarvan de fusie van ICCO en Cordaid de prominentste is.

In de top-250 stijgt het aantal likes met ruim 103.000, minder dan één procent van het totaalaantal. Dat percentage schommelt al een aantal kwartalen rond de één procent. Maar ook hier zijn het een paar nieuwe intreders die voor de grootste groei zorgen: twee van hen brengen 55.000 nieuwe likes mee. Het past allemaal in de trend die al langer te zien is: de grote groeiers groeien simpelweg niet zo hard en de cijfers van veel organisaties dalen (ditmaal 54). Vaak zijn het de grote namen die veel likes verliezen, mede omdat zij natuurlijk het meest te verliezen hebben. Artsen Zonder Grenzen, Foodwatch, Unicef en Wakker Dier behoren tot de snelste dalers, elk met een verlies van een paar honderd likes. Slechts tien non-profits haalden tweeduizend of meer nieuwe likes binnen.

In de top-10 zijn geen veranderingen te zien. Het Van Gogh Museum staat nog altijd met stop op één; daarna volgen andere accounts die amper op elkaar inlopen:

Facebook top-10, maart 2021

Instagram

We hebben de meest positieve cijfers tot het laatst bewaard. Waar de groei op Twitter en Facebook langzaam stagneert, laat Instagram in februari mooie groene cijfers zien. De ondergrens om in de top-100 te komen is opnieuw verhoogd, dit keer met 9,2 procent. Een non-profit moet nu ruim 2.500 volgers hebben om in de lijst te bemachtigen. Toch is er ook op het beeldgeoriënteerde medium een duidelijke daling gaande: eind vorig steeg die ondergrens nog consequent met meer dan vijftien procent.

Ook in absolute volgersaantallen lijkt de grote groei van 2020 iets gestuit. Met 177.668 nieuwe volgers stijgt het totaal met bijna vier procent, in vergelijking met meer dan vijf procent in november. Ook hier zit de groei voornamelijk bij een paar grote organisaties. Het Van Gogh Museum en World Press Photo stijgen hier met 93.000 volgers, en alleen Natuurmonumenten kan dat groeitempo enigszins bijbenen (22.000 nieuwe volgers in drie maanden).

Ook op Instagram is de top-10 onveranderd:

Instagram top-10 maart 2021

Vallen er conclusies te trekken?

Hoe het komt dat de groei wat terugloopt op sociale media is ook voor Fundraiser Online niet helemaal duidelijk. Komt het door het gebrek aan contact op de werkvloer, door een gebrek aan creativiteit, of simpelweg omdat de coronacrisis voor andere prioriteiten zorgt? ‘Al met al hoop ik wel dat het in de komende periode langzaam beter zal gaan,’ concludeert het blog.

Meer over Facebook Walter van Kaam Social Media Fundraiser Online Instagram Twitter

Gerelateerde berichten

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close