De projectgroep Betaalmethoden voor direct mail – een branche-initiatief dat gezamenlijk zoekt naar het beste alternatief voor de acceptgiro – heeft haar (test)planning aangepast. De tweede testronde, die op dit moment bezig is, wordt tot begin oktober verlengd en de geplande derde testronde komt te vervallen. Met deze beslissing hopen de initiatiefnemers meer data te verzamelen om met deze testronde statistisch sterkere resultaten te verkrijgen en voldoende tijd over te houden om het alternatief goed in de markt te zetten vóór juni 2023.
Hoewel de papieren acceptgiro bij steeds meer mensen in de papierbak verdwijnt, levert het gele formulier de non-profitsector nog ieder jaar miljoenen euro’s op. Toen acceptgiro-eigenaar Currence besloot eind 2021 dat zij per medio 2023 de betaalmethode niet langer zou gaan verwerken, werd de sector daardoor overvallen. Mede daardoor is de zoektocht naar een sectorbreed inzetbaar alternatief een race tegen de klok.
‘Mijn eenmalige gift’ en betaalinformatiekaart
Ondertussen is de testfase van de projectgroep Betaalmethoden direct mail, die snel veel draagvlak in de markt kreeg, in de tweede ronde beland. In deze testronde worden verschillende varianten getest van de twee beoogde oplossingen: ‘Mijn eenmalige gift’ en een betaalinformatiekaart. ‘Mijn eenmalige gift’ is een oplossing voor de mensen die de acceptgiro nu daadwerkelijk invullen en aan de bank sturen. De betaalinformatiekaart is bedoeld voor de mensen die de acceptgiro nu gebruiken als signaal om hun gift digitaal over te maken. Van beide oplossingen worden resultaten vergeleken ten opzichte van de huidige situatie met acceptgiro. Ook wordt getest of het alternatief de gele signaalkleur moet houden en wordt het effect gemeten van het plaatsen van een vlak voor NAW-informatie (naam, adres, woonplaats) op de betaalinformatiekaart.
De tweede ronde geeft inzicht in het effect dat digitaal en traditioneel betalende donateurs beiden met een eigen oplossing bediend worden. In de toekomst zou dat een positief effect kunnen hebben, omdat donateurs beter op maat bediend worden dan met de acceptgiro mogelijk was.
Deze tweede testronde is met een maand verlengd tot begin oktober. De resultaten die tijdens deze ronde werden verzameld waren op de originele verloopdatum van de testperiode nog niet statistisch betrouwbaar.
Focus op communicatie
Zodra de resultaten van de tweede testronde zijn geanalyseerd, zal de projectgroep overschakelen op het ontwikkelen en in de markt zetten van het alternatief wat volgens de tests het beste past. Door de planning te versnellen krijgen de betrokken banken, leveranciers, goede doelen en donateurs meer tijd om te wennen aan beide oplossingen. ‘Uiteindelijk is het allerhoogste doel van de projectgroep om non-profits te verenigen zodat we gezamenlijk dezelfde uniforme oplossingen aanbieden aan gevend Nederland. Als dat lukt mogen we erop vertrouwen dat de resultaten weer groeien naar het niveau van de huidige acceptgiro,’ zegt initiatiefnemer Arné Dutij van Mailtraffic.
Om het communicatieplan verder te coördineren heeft de projectgroep aan Goede Doelen Nederland gevraagd om met een paar leden een communicatieteam op te zetten. Doel van dat team is onder andere om een communicatiekit voor goede doelen en banken te maken.
Unisys
Op het gebied van de leveranciers heeft de projectgroep Goede Doelen Nederland een advies uitgebracht. Daarom is Goede Doelen Nederland momenteel in gesprek met de huidige verwerker van de acceptgiro Unisys. Zij hebben volgens de projectgroep tientallen jaren ervaring in de samenwerking met banken, voldoen aan de gestelde veiligheidseisen.
Voor meer informatie over en/of deelname aan het werk van de projectgroep Betaalmethoden voor direct mail, neem contact op met Arné Dutij: a.dutij@mailtraffic.nl.