Goede Doelen Nederland, toezichthouder CBF en de brancheverenigingen van wervingsbureaus (VFN en DDDN) hebben medio november de Stichting Regulering Huis-aan-Huis Werving opgericht. Stichting RHAHW gaat het wervingsrooster beheren en kan daarmee werving aan de deur reguleren. Verder zal de stichting de kwaliteit van de werving waarborgen en helpen met het verspreiden van de inhoud van het wervingsrooster.
Als eerste actie heeft de stichting een protocol ontwikkeld voor huis-aan-huiswerving in coronatijd. De GDN-werkgroep die zich met het wervingsrooster bezighoudt heeft hier input aan geleverd. Natuurlijk kunnen wervingsbureaus en organisaties altijd strengere richtlijnen overeenkomen, mocht dat gewenst zijn.
Aanpassingen na persconferenties
Na iedere persconferentie van het Kabinet komt het bestuur van Stichting RHAHW bij elkaar om de stand van zaken opnieuw te evalueren en te bepalen of activiteiten aangepast moeten worden. Het bestuur bestaat uit Laurens van Leer (VFN), Dorus van Zutphen (DDDN), Marc Petit en Margreet Plug (beiden GDN).
De komende tijd zal de stichting ook aan de slag gaan met een aantal praktische zaken, zoals het maken van een eigen website en het werken aan een verdere verduurzaming van het wervingskanaal door-to-door.