Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Vluchtelingen aan het woord in nieuwe campagne VluchtelingenWerk NL

Kort & Goed

25 april 2019

'Vluchten is geen keuze.' Dat is de belangrijkste boodschap van VluchtelingenWerk Nederland waarmee ze op 25 april een nieuwe campagne starten. Daarbij staan de aangrijpende verhalen van vluchtelingen centraal. De nonprofit hoopt meer begrip voor de vaak penibele situaties waarin vluchtelingen zich bevinden en op meer draagvlak in de samenleving, waardoor stemmers voor de Europese verkiezingen (23 mei) vluchteling-vriendelijk stemmen.

Campagnebeeld van Vluchtelingenwerk Nederland.
Campagnebeeld van Vluchtelingenwerk Nederland. © VluchtelingenWerk NL i.s.m. WWAV

door Redactie Vf

Verhalen van over de wereld

De verhalen van vijf vluchtelingen uit Afrika, Azië en Europa zijn te lezen op de website van VluchtelingenWerk en ook als podcast te beluisteren. Verder worden er affiches op NS-stations geplaatst en wordt er via Socutera op tv een spot getoond.

De organisatie ontwikkelde de campagne samen met communicatiebureau WWAV, om mensen te doen beseffen dat niemand vrijwillig op de vlucht slaat. Ze stellen het publiek een serie prikkelende vragen: Wat zou jij doen om aan oorlog te ontsnappen? Om in vrijheid te leven? Of voor een veilige toekomst?

In de podcasts spreekt VluchtelingenWerk met Aziz uit Eritrea, Khaled uit Syrië, Akram uit Iran, Nada uit Bosnië (tijdens de Joegoslavische oorlog) en Fifi uit België (tijdens de Tweede Wereldoorlog). De luisteraar en lezer krijgen te weten waarom elk van hen de keuze maakte om te vluchten.

'Vluchten is van alle tijden’, aldus art director Martijn de Groot, die tekende voor idee en vormgeving. ‘Daarom vertellen we niet alleen de verhalen van vluchtelingen uit Syrië, of Eritrea, maar ook van mensen die in de Tweede Wereldoorlog moesten vluchten, of in de jaren ’90 van Bosnië naar Nederland kwamen.

(Tekst gaat verder onder video)

Dynamiek

De tv-spotjes werden voor een groot deel geproduceerd door mensen met een vluchtelingachtergrond, in samenwerking met The Buddy Film Project, een startloket voor gevluchte professionele filmmakers en creatievelingen. Dat zorgde voor een bijzondere samenwerking en een dynamiek die voor emotie en herkenning zorgde. Daardoor konden de sprekers openhartig vertellen over het moment dat ze geen andere keuze hadden dan vluchten naar Nederland, schrijft VluchtelingenWerk Nederland op haar site.

Europese verkiezingen 

De organisatie zet zich extra hard in nu op 23 mei de Europese parlementsverkiezingen worden gehouden. De uitslagen van die verkiezing hebben, naar alle waarschijnlijkheid, een grote invloed op het vluchtelingenbeleid in Europa. Mensen kunnen vanaf 6 mei de Verkiezingswijzer raadplegen op vluchtelingenwerk.nl, waarmee ze in een oogopslag kunnen zien welke politieke partijen een vluchtelingvriendelijk partijprogramma hebben.

Meer over Vluchtelingen

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close