Het werven van begunstigers in het bedrijfsleven is voor veel fondsenwervende organisaties nog altijd een uitdagende klus. Daarom geeft Jesse Oude Egberink van Van Dooren Advies (VDA) in drie nummers van het Vakblad een inkijkje in het wervingsproces. In dit tweede artikel in de reeks: het proces vanaf het eerste contact met een mogelijke begunstiger tot aan het tekenen van dat partnership. Met dit keer als casus: Stichting Prinsengrachtconcert, waar VDA sinds 2018 mee samenwerkt, en een sponsor wiens naam anoniem wordt gehouden.
Het gesprek
Je hebt gemaild, gebeld en aangestuurd op een gesprek bij een bedrijf. Nu is het tijd om de contactpersoon omver te blazen in een gesprek. Voordat je het gesprek aangaat, doe je grondig onderzoek met wie je gaat praten. Zorg dat je de functie begrijpt, weet welke verantwoordelijkheden deze persoon heeft en welke prioriteiten het bedrijf heeft: zichtbaarheid creëren, maatschappelijke impact maken, medewerkersbetrokkenheid stimuleren? Deze persoon gaat hoe dan ook zelden alleen over een eventuele samenwerking. Neem dus zoveel mogelijk munitie mee om die persoon ook anderen in het bedrijf te laten overtuigen. Maak je contactpersoon tot ambassadeur.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
β Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
β Korting op diverse opleidingen en trainingen
β Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!