Goede doelen zijn vaak creatief als het gaat om het motiveren van mensen om te geven. Acties als 'Elke euro die u geeft, verdubbelen wij!' kent iedereen. Of dit ook werkelijk aanzet tot meer geven, is in Nederland nauwelijks onderzocht.
In een evaluatie van de giftenaftrek in 2008 concludeerde het directoraat- generaal Fiscale Zaken van het Ministerie van Financiën dat er geen zichtbaar effect was van de prijs van geven op het geefgedrag van Nederlanders. Onlangs is in het kader van een scriptieproject bij Econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam opnieuw gekeken naar dit vraagstuk. Daaruit blijkt dat een aantal onderzoeksmethoden niet goed werkt met belastingdata. Houdt men daar rekening mee, dan worden wel degelijk significante effecten gevonden.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!