Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Niet de alledaagse donateurs: onderscheidende kenmerken van crowdfunding donateurs

Onderzoek

19 februari 2024

Onderzoekers Claire van Teunenbroek en Sandra Hasanefendic keken naar de onderscheidende kenmerken van donateurs aan crowdfunding projecten en belichtten de belangrijke rol die sociale media spelen in het beïnvloeden van donatiegedrag. Het onderzoek biedt waardevolle inzichten voor fondsenwervers die hun strategieën willen verfijnen om aan te sluiten bij deze trends. In dit artikel geeft Claire inzicht in de resultaten.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Shutterstock // Andrey_Popov

door Claire van Teunenbroek

Verantwoording

In dit artikel putten we uit de waardevolle inzichten van een uitgebreide studie, uitgevoerd door Claire van Teunenbroek en Sandra Hasanefendic. Door gebruik te maken van de gegevens van Geven in Nederland 2022, hebben ze een indrukwekkende steekproef van 2.000 Nederlandse huishoudens kunnen onderzoeken. Dit onderzoek biedt ons een diepgaande kijk op de kenmerken van individuen die bijdragen aan crowdfunding-initiatieven, en stelt ons in staat om een gedetailleerd beeld te schetsen van de typische crowdfunding-donateur. Deze informatie is kosteloos te raadplegen via deze link.

Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen:

https://www.fondsenwerving.nl/vf-account-maken

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Social Media Crowdfunding Donateurs Geefgedrag Nederland Claire van Teunenbroek Donation-based crowdfunding Reward-based crowdfunding Sandra Hasanefendic

Claire van Teunenbroek

Gastauteur

Claire van Teunenbroek is assistent-professor in marketing en ondernemerschap aan de Universiteit van Twente. Ze onderzoekt de waarde en het belang van crowdfunding: hoe realistisch is het en wat kan een bedrijf, persoon of goed doel ermee bereiken? Ze kijkt zowel naar de gevende kant (donateur) als de wervende kant. Eerder was ze werkzaam als onderzoeker bij Geven in Nederland (VU Amsterdam).

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close