Tijdens de Fundraising Inspiration Day van Kentaa hebben Stichting Vlinderkind, Stichting Levensportret en Amnesty International een award gewonnen voor hun online fondsenwervingscampagnes. Volgens de jury sprongen zij in hun respectievelijke categorieën eruit door hun inspanningen en innovatieve benaderingen in het mobiliseren van steun voor hun missies.
De Fundraising Inspiration Day vond dit jaar voor de zevende keer plaats, ditmaal in het gebouw van Beeld en Geluid in Hilversum. ’s Middags werden de awards uitgereikt voor beste nieuwkomer, beste Digicollect-campagne en beste Kentaa-campagne. De zes genomineerden van de laatste twee categorieën werden eerder door een vakjury, bestaande uit mede-oprichter van Kentaa Marc Schoutens en freelance online marketeers Carola de Vries en Victor van der Veen, verkozen. Tijdens het evenement hielden de zes organisaties een pitch waarna de 140 aanwezigen konden stemmen op hun favoriet.
Stichting Vlinderkind
De genomineerden voor Beste Rookie werden bepaald door Kentaa aan de hand van de behaalde resultaten. Stichting Vlinderkind won de award. De stichting haalt geld op voor kinderen die lijden aan EB (epidermolysis bullosa), een erfelijke en vooralsnog ongeneeslijke huidaandoening die blaren op de huid doet ontstaan. Ook Parkinson NL en Socialrun waren voor deze onderscheiding genomineerd.
Stichting Levensportret
De beste Digicollect-campagne ging naar Stichting Levensportret. Zij werden door het aanwezige publiek als winnaar gekozen vanwege de manier waarop zij fondsen werven met online collectebussen en troefden Stichting Bootvluchteling en Vrienden Beatrix Kinderziekenhuis af. De stichting richt zich op het maken van professionele videoportretten van ongeneeslijk zieke mensen, waarin zij hun levensverhaal en -lessen kunnen delen.
Amnesty International
De beste Kentaa campagne werd gewonnen voor Amnesty International voor haar ‘Schrijf Je Vrij!’-actie. Honderd deelnemers lieten zich tien uur lang opsluiten in een oude gevangenis om brieven te schrijven voor mensen die onterecht vastzitten. Zij werden daarvoor gesponsord. Ook ‘Captain of Sales’ van de KNRM en Elefunds’ Stofwisseltour waren genomineerd voor beste campagne.
‘Buitengewoon inspirerend’
Country Director Marien Visser vindt het fantastisch om te zien hoe goede doelen bezig zijn met innovatie en creatieve campagnes in combinatie met software-tools. ‘De creatieve aanpak en de toewijding van de winnaars is buitengewoon inspirerend en ze laten zien hoe krachtig het is als goede doelen erin slagen hun achterban te mobiliseren.’