De Blauweoceaanstrategie is een bedrijfsstrategie, gericht op het voorkomen van moordende concurrentie. In plaats daarvan richt hij zich op het ontwikkelen van een unieke bedrijfsstrategie en een nieuwe, onconventionele marktbenadering.
De 'Blue Ocean Strategy', is ontwikkeld door het Institut Européen d'Administration des Affaires (INSEAD) en werd voor het eerst gepubliceerd door W. Chan Kim en Renée Mauborgne in 2005. De auteurs baseerden hun onderzoek onder andere op aanpak en resultaten van Cirque du Soleil. De resultaten van het orkest van André Rieu zijn echter veel opmerkelijker. Ik licht daarom de strategie toe aan de hand van dit orkest. Daarna geef ik voorbeelden uit de fondsenwerving.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!