Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Telemarketing
-
CDA en D66 willen duidelijkheid over uitzonderingspositie loterijen bij telemarketing
Er is onduidelijkheid over de uitzonderingspositie van loterijen bij het verbod op telemarketing op basis van een klantrelatie. Dat schrijft CasinoNieuws.nl op basis van ontwikkelingen in de Eerste Kamer in Den Haag. D66 en CDA vragen zich af waarom de uitzondering, die voor goede doelen loterijen geldt, niet voor de Nederlandse Loterij geldt.
-
Invoeringstoets EZK: klanttermijn van drie jaar is werkbaar, ook voor goede doelen
Uit de resultaten van een toets door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) naar de wijzigingen die zijn aangebracht aan de Telecommunicatiewet blijkt dat er geen aanpassingen nodig zijn aan de definitie van de klanttermijn. De zelfregulering waarbij een klanttermijn voor drie jaar is afgesproken werkt in de praktijk goed. Onder de respondenten zitten zeer waarschijnlijk ook goede doelen; zij zijn door Goede Doelen Nederland opgeroepen om hun ervaringen te delen.
-
Teruglezen: Frustrerende ochtend voor goededoelensector bij plenair debat Telecommunicatiewet
Na een lange periode van uitstel was het woensdag eindelijk zover: de Telecommunicatiewet is vandaag plenair behandeld in de Tweede Kamer. Acht Kamerleden meldden zich aan het spreekgestoelte. Zij deden hun zegje tegen Mona Keijzer, als staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat verantwoordelijk voor de wetswijziging. Lees hier het liveverslag van webredacteur Marijn Thijs en expert telefonische fondsenwerving Jeroen Hogenhout terug:
-
Reactie & Respons gaat verder als Donation Company
Telefonische fondsenwerving-specialist Reactie & Respons (R&R) heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Vanaf deze week gaat het bedrijf door het leven als Donation Company en heeft het een nieuwe website gelanceerd. ‘Het is een naam die de lading van onze werkzaamheden nog veel beter dekt en past bij onze internationale activiteiten,’ aldus directeur Daan Breij op zijn LinkedIn-pagina.
-
Kamerlid Palland (CDA) dient amendement in voor verruiming begrip klantrelatie goede doelen
Het slepende debat over de aanpassing van de Telecommunicatiewet loopt tegen het eind. Een aantal weken terug stemde de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat in met een plenair debat in de Tweede Kamer, dat nu op de agenda staat voor de week van maandag 12 oktober. In aanloop naar die sessie heeft Tweede Kamerlid Hilde Palland (CDA) een amendement ingediend voor de verruiming van het begrip klantrelatie voor goede doelen. Het amendement erkent het maatschappelijk belang van het werk van goede doelen en echoot het standpunt dat brancheorganisatie Goede Doelen Nederland al geruime tijd bepleit.
-
GDN: Tweede Kamer moet CBF-erkende goede doelen ruimte geven om te blijven bellen
Goede Doelen Nederland: 'Wij vinden dat het voor CBF-erkende goede doelen mogelijk moet blijven om telefonisch een beroep te doen op de steun van het publiek.
-
ACM draagt verbeterpunten aan voor telemarketingwet, rept niet over telefonische fondsenwerving
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) verwelkomt de wetswijziging die een opt-in systeem voor telemarketing introduceert, maar ziet ook een paar verbeterpunten om toezicht uitvoerbaar en handhaafbaar te houden. Dat schrijft de toezichthouder in een brief aan staatssecretaris Mona Keijzer. In de brief van de ACM wordt echter met geen woord gerept over telefonische fondsenwerving.
-
Sector strijdt voor handhaving ‘opt-out’ voor telefonische fondsenwervers
Het wetsvoorstel om telemarketing ook voor goede doelen onder een opt-in regiem te brengen in plaats van een opt-out, zoals nu het geval is met o.a. het Bel-Me-Niet-Register, is van advies voorzien door de Raad van State. Naar verwachting wordt het voorstel nog deze maand naar de Tweede Kamer gestuurd. Helaas verwachten brancheorganisaties Goede Doelen Nederland en Nederland Filantropieland ook dat staatssecretaris Mona Keijzer geen gehoor heeft gegeven aan de bezwaren vanuit de sector.
-
Podcast Vakblad fondsenwerving wordt in nieuw jasje gestoken
Vorig jaar lanceerden wij bij het Vakblad fondsenwerving onze podcastseries ‘Vf: Op Locatie’ en ‘Vf: Fundraising Stories’. Onder die titels gingen we bij een vijftal belangrijke evenementen voor de fondsenwervende sector langs om te praten met hoofdrolspelers, en spraken we twaalf inspirerende mensen die een maatschappelijke droom hebben verwezenlijkt. Ondertussen zijn deze podcasts al duizenden keren beluisterd. Om de podcast in 2020 nog toegankelijker te maken steken we de podcast in een nieuw jasje. Welkom bij onze ‘nieuwe’ podcast: ‘Vf: In Gesprek’.
-
‘Maatregelen telemarketing op basis van ‘misleidend’ onderzoek hebben grote gevolgen voor goededoelensector’
Het e-privacy dossier en de gesuggereerde maatregelen van staatssecretaris Mona Keijzer om de mogelijkheden voor telemarketing in te bannen houden de gemoederen al het hele jaar bezig. Maar door de Verordening Telemarketing zonder voorafgaande toestemming (opt-in) voor goede doelen te verbieden, tart Keijzer de democratische samenleving en overtreedt zij wellicht zelfs de Grondwet. Jeroen Hogenhout analyseerde de uitkomsten van het Europese onderzoek waar ze haar beleid op baseert in een artikel op Privacy-web.nl en maakte de balans op voor de goededoelensector.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina