Ook op Europees niveau was het een bewogen jaar door de coronacrisis. Hoewel de Europese Commissie plannen had om onder andere over beleid te praten dat effect heeft op de fondsenwervende sector, zijn veel punten van de agenda gevaagd. Wat is er dit jaar wel besproken, en wat is er naar 2021 doorgeschoven? Gastauteur en columnist Patrick Gibbels geeft op de site van de European Fundraising Agency (EFA) een update.
De Europese Commissie kondigde aan het begin van het jaar plannen aan om vooruitgang te boeken op het gebied van niet-financiële rapportage, Europese datastrategie, een digitale dienstenwet, maatregelen tegen belastingontduiking, e-privacy, de hervorming van btw in de EU en regels inzake de bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme. Geen van deze onderwerpen is afgerond in 2020, al zijn er op sommige vlakken wel stappen gezet.
E-privacy regels
In februari van dit jaar schreef EFA over de plannen voor de hervorming van e-privacy regels. Deze plannen hebben direct effect op fondsenwerving, marketing en campagnes. Aangezien het nieuwe e-privacyvoorstel een verordening is onder EU-recht zal wat besloten wordt in heel Europa van kracht worden. Non-profits gaan die verandering voelen, omdat het een volgende stap is in de overstap van opt-out naar opt-in (met expliciete toestemming, in plaats van met afmeldingsmogelijkheid).
Hoewel het plan was om het dossier dit jaar te kunnen sluiten, is het echter vastgelopen in de EU-raad. Een herziene versie van het hervormingsplan werd daarna verworpen. Het Duitse voorzitterschap heeft aangekondigd het dossier over te dragen aan het aanstaande Portugese voorzitterschap. Het einde is dus nog niet in zicht.
Witwassen en terrorismefinanciering
De behandeling van het dossier over de bestrijding van witwaspraktijken en terrorismefinanciering heeft een vergelijkbaar verloop. Verschillende belangenorganisaties (o.a. EFC, EFA en Dafne) hebben een gezamenlijke reactie voorbereid op de openbare raadpleging over de kwestie, maar er zal op zijn vroegst tot het eerste kwartaal van 2021 geen beweging in de besprekingen zitten.
Fondsenwerving, corona en werven per post
Het is geen geheim dat fondsenwervende praktijken nogal door elkaar zijn geschud door de maatregelen tegen het coronavirus. Face-to-face fondsenwerving en evenementen kwamen vrijwel volledig stil te liggen. Hoewel veel organisaties door heel Europa creatief zijn geweest, heeft COVID-19 grote verliezen veroorzaakt.
Gibbels noemt het Belgische Rode Kruis, dat zijn jaarlijkse stickeractie anders moest inrichten. De hulporganisatie kon hun stickers niet verkopen, maar koos ervoor ze te verspreiden in brievenbussen door het hele land, met de oproep online te doneren. Dat soort fondsenwerving ligt echter ook onder druk: verschillende EU-lidstaten willen dat ongeadresseerde post alleen mag worden ontvangen door mensen die aangegeven hebben dat te willen. Aangezien het onwaarschijnlijk is dat veel mensen dat zullen doen, zou een dergelijk voorstel de inzamelingsacties in een al uitdagende tijd verder kunnen belemmeren.
Portugal aan het roer in 2021
Op 1 januari neemt Portugal het voorzitterschap van de EU-raad over. Uit de eerste berichten blijkt dat het Zuid-Europese land haar termijn wil gebruiken om aan een sociaal en veerkrachtig Europa, terwijl het zich zal concentreren op digitaal beleid. Een spannende periode voor non-profits dus, aangezien digitale kanalen in coronatijd veel belangrijker zijn geworden.