Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Artikelen per auteur
-
Privacyregels voor doneren via websites
Het internet is het jachtgebied van digitale boeven, die via legale en illegale middelen proberen persoonsgegevens via websites te oogsten. Ook bij goede doelen en maatschappelijke organisaties. Deze organisaties dienen rekening te houden met de terechte zorgen die potentiële donateurs hebben over de veiligheid en de mogelijke verspreiding van hun persoonsgegevens. In dit artikel bespreekt Ellen Timmer de hoofdlijnen van privacy bij doneren via de website.
-
Jouw werk? Blijdschap verkopen aan je donateur
Twintig jaar geleden begon Bas van Breemen in het vak fondsenwerving en vond het meteen leuk. Het succes van een campagne en het effect van keuzes kan je tot op de cent berekenen. Dat betekent dat je er beter in kunt worden. Ter gelegenheid van zijn twintigjarig jubileum stelde hij een boekje samen met quotes van experts die hem een betere fondsenwerver hebben gemaakt. Een voorproefje.
-
Dilemma's en afwegingen: fossiele sponsors in de culturele sector
Fossiele sponsoring in de culturele sector is de afgelopen tijd een hot topic. Sponsorrelaties met olie- of gasbedrijven, luchtvaartmaatschappijen of financiële instellingen die fossiele activiteiten financieren, worden kritisch bevraagd door klimaatactivisten. En ook vanuit de sector worden deze relaties onder de loep genomen. Wat zijn recente ontwikkelingen en hoe voeren verschillende culturele instellingen hun duurzame ambities door in hun sponsorbeleid?
-
De prestatieloop als sponsorloop: de infrastructuur achter hardlopen voor het goede doel
Voortgestuwd door de beat die door de speakers knalt, pers je er een laatste eindsprint uit, richting de boog van de finish. Je longen branden, je benen zijn verzuurd, het zweet gutst van je voorhoofd. Het publiek juicht je toe. Op de streep gooi je je armen in de lucht: het is gelukt. Een persoonlijke overwinning, die ook nog eens geld opgebracht heeft.
-
Relatief klein aantal bedrijven geeft aan goede doelen
In 2022 gaven bedrijven in Nederland naar schatting 1,8 miljard euro aan goededoelenorganisaties. Hiervan bestaat één miljard uit sponsoring en 720 miljoen uit giften. Dit is goed voor 33 procent van de totale giften in 2022. Deze schatting is beduidend lager dan die van 2020 en eerdere jaren. Onderzoeker Stephanie Koolen-Maas gaat in op de achterliggende redenen van deze dalende trend.
-
Projectencarrousel
Je zult maar fondsenwerver zijn en elk jaar voor dezelfde activiteit een beroep moeten doen op dezelfde vermogensfondsen. Telkens een projectplan en begroting maken, aanvraagformulieren inleveren en per fonds andere informatie aanleveren. De fondsenwervers van Pluryn en Levvel (Winkelmolen en Smakman) gaan onder andere op deze uitdaging in een interview.
-
Column De zij-instromer: Lonneke Kisman (World Vision)
Wie had gedacht dat die paar maanden in de kou langs de deuren ooit van pas zouden komen?
-
Fondsen werven voor broodnodige extraatjes in de jeugdhulp
Het CBS publiceerde april 2024 dat 42 duizend jongeren niet thuis wonen, maar tijdelijk elders verblijven. Vakblad fondsenwerving dook in de wereld van de jeugdhulp met verblijf in instellingen. Aan het woord zijn fondsenwervers Caroline Smakman (Levvel) en Pascale Winkelmolen (Pluryn), werkzaam bij twee grote jeugdhulpinstellingen en Margot Ende (Stichting Het Vergeten Kind) en Bernique Tool (Nationaal Fonds Kinderhulp), beiden directeur.
-
Van pre-hype tot terugblik: sociale media in elke fase van je wervingscampagne
Veel organisaties hebben hun twijfels over de effectiviteit van de inzet van sociale media voor fondsenwerving. Traditionele methoden zoals fondsenwervingsbrieven en belcampagnes lijken vaak een hogere ROI te bieden, waarna organisaties denken: ‘Die socials, daar kunnen we niets mee.’ Maar klopt dat wel? Delphine van Belleghem geeft tips die je helpen om je fondsenwerving in elke fase van de online campagne te versterken.
-
Open de deuren van de bestuurskamers!
Vermogensfondsen hebben een bijzondere positie in onze maatschappij. Met een gezamenlijk vermogen van tientallen miljarden kunnen hun besturen werkelijk impact maken. Van groot belang daarbij is dat een bestuur besluiten neemt vanuit een breed perspectief op onze samenleving en de behoeften van hun doelgroepen. Fiona Buruma deed onderzoek naar de samenstelling van de besturen van 32 vermogensfondsen.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 110
- Volgende pagina