Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Ondernemen
-
Grote bedrijven, maatschappelijke ambities
Steeds meer bedrijven vinden maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk. Als partner van goede doelen kunnen bedrijven maatschappelijke en zakelijke doelen op een mooie manier met elkaar verbinden. Zo zijn Philips, Booking.com, Pampers, Action en Australian een partnership aangegaan met het Longfonds, UNICEF en SOS Kinderdorpen. Stuk voor stuk succesvolle samenwerkingen waar iedereen beter van wordt.
-
Ondernemen volgens Isa Hoes en Medina Schuurman
De oprichting van een stichting was lang de voor de hand liggende stap om een maatschappelijk probleem aan te pakken. Isa Hoes en Medina Schuurman kozen voor de social enterprise I’M en staan nu voor de zelfgekozen opdracht er een succes van te maken met als doel de overgang binnen drie jaar landelijk op de kaart te zetten. -
De Social Enterprise
Er worden nog altijd veel anbi's opgericht. Met veel enthousiasme en energie richten de oprichters zich op doelstelling en fondsenwerving. In heel wat gevallen lukt dat maar matig en is er zeker geen sprake van voorspoedige groei. Dat is logisch. Fondsenwerving is een vak en ze zijn bepaald niet de enige die uit zijn op de gunst van de gever. Zo'n anbi kan het met een omzet van enkele tienduizenden euro's per jaar of zelfs meer lang uitzingen. Toch blijft de bijdrage aan het maatschappelijk welzijn dan beperkt. Soms bekruipt ons bij de redactie het gevoel dat ze beter aansluiting hadden kunnen zoeken bij een bestaande organisatie, die bewezen heeft iets tot stand te kunnen brengen. -
Power to the NGO's
Jesse van der Wal publiceerde in augustus van dit jaar in het kader van zijn opleiding Global Business & Sustainability aan de Rotterdam School of Management een thesis over de samenwerking van ngo’s en bedrijven.
-
Een bedrijf is geen goed doel
Samenwerking met bedrijven kan een effectieve manier zijn voor goede doelen om hun doelen te realiseren. Voor ondernemingen is het allang niet meer vreemd om ook iets te doen aan grote maatschappelijke problemen en dan kan samenwerking met goede doelen daarvoor een goed middel zijn.
-
Gespecialiseerde leveranciers: een constante factor
Ook een gesprek met en tussen chariondernemers hoort bij dit jubileumnummer. We spraken met Wieb van de Donk (WWAV), Edwin van Driel (Cherridata), Herman Vransen (PSI Vransen), Jeanette Eesmann (Mindwize) en Vera Peerdeman (Nassau). Er zat een enorme hoeveelheid ervaringsjaren aan tafel.
-
Met spelen op safe kom je nergens
Eigenlijk is het werken voor een goed doel een gedurfde stap. Zo’n doel is meestal opgezet omdat er een dringende reden is om dingen te veranderen. Als fondsenwerver moet je er dan maar voor zorgen dat er voldoende support en financiële middelen beschikbaar komen. Daarvoor heb je lef nodig, moet je risico’s nemen. Maar na ruim tien jaar te hebben gewerkt met goede doelen over de hele wereld, is mijn ervaring dat de sector volledig risicomijdend is.
-
dance4life: fondsen werven is ook ondernemen
In 2004 werd het plan opgevat om met muziek en dans de wereld van aids te bevrijden: dance4life werd opgericht. Tien jaar later valt de organisatie niet meer weg te denken uit de goededoelensector.
-
Verander de wereld, begin een bedrijf
Ze is de oprichtster van War Child, waar ze nog steeds bestuurder is. Maar nu is Willemijn Verloop vooral actief in het stimuleren van de socialenterprisesector in Nederland. Ze schreef er, samen met Mark Hillen, een boek over.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina