Op 1 december was het Giving Tuesday. Een traditie (dit jaar was de vierde editie) die groeiende is. Er deden dit jaar wereldwijd meer landen mee, er is meer gedoneerd, en de bekendheid neemt toe.
De Case Foundation verricht sinds 2014 onderzoek naar het donatiegedrag op Giving Tuesday en constateert dat de afgelopen editie door 698,961 online donors in totaal $116.7 miljoen dollar is gedoneerd. Het gaat dan om danoties die specifiek vallen toe te schrijven aan de actie Giving Tuesday. Dat is bijna een verdriedubbeling ten opzichte van 2014 toen $46 miljoen werd gedoneerd. Gemiddeld werd er $107.47 en het aantal vermeldingen op social media steeg met 86 procent. Het aantal impressies op twitter alleen bedroeg 114 miljard.
Tipje van de ijsberg
Het is slechts het tipje van de ijsberg, stelt de Case Foundation, die het onderzoek verrichtte met behulp van de Indiana University en 24 online donatieplatforms. Offline donaties zijn namelijk niet betrokken bij het onderzoek en er is voor het verkrijgen van de data vooral gekeken naar donaties die werden gedaan aan Amerikaanse goede doelen, terwijl er in totaal in 71 landen, meer dan ooit, werd meegedaan aan de actie.
Er zit nog veel rek in Giving Tuesday. Uit recent onderzoek van de John Templeton Foundation - dat voor 1 december 2015 werd verricht - bleek dat slechts achttien procent van de Amerikanen bekend was met het fenomeen. Dat percentage zal na afgelopen editie ongetwijfeld weer zijn toegenomen. Giving Tuesday is here to stay, stelt de Case Foundation.
Nederland
Volgens de onderzoekers deed ook Nederland mee aan Giving Tuesday. Dat er hier te lande nog groei mogelijk is mag een understatement genoemd worden. Wat vind jij, olgend jaar wat actiever meedoen aan Giving Tuesday, of laat Nederland dit Amerikaanse fenomeen toch liever aan zich voorbijgaan?