Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Campagnefilmpje van White Helmets wint Golden Radiator Award

25 november 2015

De Syrische hulporganisatie White Helmets won dit jaar de Golden Radiator Award. Een onderscheiding voor het beste non-profit campagnefilmpje die wordt uitgereikt door de Noorse ontwikkelingshulporganisatie SAIH.

door Redactie Vf

De Golden Radiator Award wordt toegekend op basis van creativiteit en de mate waarin de video de kijker weet te engageren. Door de jury wordt onder meer beoordeeld of er buiten de gebaande paden is gedacht en of de makers niet zijn teruggevallen op het gebruik van stereotyperingen.

Radiator

De awards werden in het leven geroepen nadat SAIH in 2012 kritiek leverde op het fenomeen van ‘hulpliederen’, waarin een verkeerd en gesimplificeerd beeld wordt geschetst van hulpbehoefende landen. De organisatie maakte toen een satirisch lied waarin Afrikanen opgeroepen werden om radiatoren te doneren aan het koude Noorwegen.

Winnaar

Door de jury werden drie video’s genomineerd. De uiteindelijke winnaar werd bepaald met een online publiekspoll die gewonnen werd door White Helmets.

In de video van White Helmets praat een reddingswerker over de reddingsactie van een baby. De Noorse jury roemde de realistische wijze waarop het  ingewikkelde conflict in Syrië in beeld wordt gebracht, zonder daarbij het perspectief van de potentiele donateur mee te laten wegen en de situatie onnodig te simplificeren. Juist daarom, aldus de jury, weet het filmpje te engageren.

Genomineerden

De andere twee genomineerden waren het indrukwekkende 'Zalissa's Choice' van het Nederlandse Kinderpostzegels en een komisch filmpje van WaterAid  - 'Manpons' - om aandacht te krijgen voor de 1,25 miljard vrouwen die gedurende hun menstruatie geen toegang hebben tot een toilet. 

Rusty Radiator Award

Het publiek kon ook stemmen op de slechtste fondsenwervingsvideo. Band Aid 30 sleepte de Rusty Radiator Award in de wacht. Volgens de jury draagt Band Aid 30 bij aan de verspreiding van verkeerde informatie over Afrika als een 'land' van ellende en ziektes. In het filmpje gaat het tot grote ergernis van de jury  bovendien niet over ebola, maar veel meer over de beroemdheden zelf.
 

Advertentie

Banner Mindwize
Close