Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Vf 24-5
-
Veilig Verkeer Nederland negentig jaar actief
Veilig Verkeer Nederland (VVN) bestaat in december negentig jaar. De stichting werd destijds opgericht door burgers die zich zorgen maakten over de veiligheid in het verkeer en met name de toenemende snelheid. De tijd dat er 77 auto’s met grote wielen en een coupé achter een vierkant motorblok per duizend inwoners rondreden. In de loop der jaren groeide de VVN in omvang naar honderdduizend leden. Tegenwoordig wordt de organisatie grotendeels gefinancierd uit subsidies en werkt ze samen met tal van andere organisaties en bedrijven. De missie is nog steeds: Iedereen veilig over straat. En het werk gebeurt nog steeds met hulp van diezelfde burgers: wat nu burgerparticipatie wordt genoemd. Vakblad fondsenwerving sprak met directeur Evert-Jan Hulshof en woordvoerder Rob Stomphorst.
-
Het belang van sociale invloed op het geefgedrag: onderzoek naar de werving van bloeddonaties
Waarom doneren mensen aan goede doelen? Als die vraag wordt onderzocht gaat het meestal over de kenmerken en waarden van individuen: mensen worden bijvoorbeeld gemotiveerd door altruïstische waarden: willen misschien gewoon iets goeds doen voor de samenleving, anderen niet. In de praktijk gaat het echter vaak over wie wordt gevraagd om te geven en de sociale context waarin zij geven.
-
Boekrecensie: 'Het idealenboek' van Marnix Geus
In 2017 nam auteur Marnix Geus van ‘Het idealenboek’, voorgoed afscheid van de pr-wereld en begon een ondernemende community, getiteld The Present Movement, die streeft naar (gelijk)waardigheid en een inclusievere samenleving. Zijn community tracht bruggen te slaan tussen ondernemers en maatschappelijke initiatieven, projecten en kleine ngo’s die een positieve bijdrage kunnen leveren aan het leven van kwetsbare mensen in binnen- en buitenland.
-
Niki de Jonge over fondsenwerving: ‘Ik probeer met al onze donateurs een persoonlijke band te houden’
In het Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt en hun visie op het vak. Deze keer: Niki de Jonge, fondsmanager bij het TivoliVredenburg Fonds, dat werft voor de ontwikkeling en projecten van cultuur- en muziekpodium TivoliVredenburg in hartje Utrecht. Na een paar jaar op partnerships te hebben gewerkt stapte ze min of meer per ongeluk over naar een positie die haar in het midden van de organisatie heeft geplaatst.
-
Growth hacking: hype of hulpmiddel voor goede doelen?
Herken je dit: elk jaar wordt van jou verwacht dat je online meer groei laat zien. Meer traffic, meer leads en meer donaties. Het liefst met een laag budget én zonder risico’s te nemen. In het jaarplan worden ambitieus hoge aantallen genoemd, want: ‘Online moet meer opleveren.’ En dan is het januari: als online marketeer twijfel je waar je moet beginnen. Hoe krijg je nu daadwerkelijk veel betere resultaten dan voorgaande jaren? Martijn Witteman daagt je in dit artikel uit om anders te gaan denken via growth hacking.
-
Interne samenwerking bij HandicapNL: Snap wat de uitdaging van de ander is!
Alan Clayton noemde HandicapNL als voorbeeld van een Nederlandse organisatie die structureel werkt aan een goede verstandhouding tussen mensen die werken aan fondsenwerving en communicatie en bestedingen. Vakblad fondsenwerving vraagt Danielle Schutgens (directeur/bestuurder) en Jeroen van de Koppel (hoofd fondsenwerving en communicatie) hoe zij de interne samenwerking stap voor stap hebben vormgegeven.
Dit is een vervolg op het artikel 'Fondsenwervers voelen zich niet gerespecteerd door collega's', ook uit Vf 24-5. Lees het interview met Alan Clayton hier.
-
Werken aan respect
Uit onderzoek van Adrian Sergeant en Alan Clayton blijkt dat fondsenwervers zich niet gerespecteerd voelen door collega’s van de afdelingen programma’s en bestedingen. ‘De belangrijkste reden waarom fondsenwervers vroegtijdig vertrekken is gebrek aan respect van andere afdelingen’ zegt Clayton. Die opmerking kwam wel even binnen.
-
Georganiseerde en particuliere hulp buiten de poorten van Ter Apel
Buiten de poorten van het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel wemelt het regelmatig van de mensen voor wie binnen geen plek is. Vooral tegen het einde van de zomer sliepen er honderden mensen in de buitenlucht, in vaak erbarmelijke, onhygiënische omstandigheden. De beelden uit het nieuws grepen veel mensen aan en lieten ook de goede doelen niet koud. Wat hebben goede doelen buiten de poorten van Ter Apel gedaan en welke rol speelden particuliere acties daarin?
-
‘Fondsenwervers voelen zich niet gerespecteerd door collega’s’
De arbeidsmarkt voor fondsenwervers is krap. Hoe kunnen fondsenwervende organisaties fondsenwervers aantrekken en behouden? Adrian Sergeant en Alan Clayton deden internationaal onderzoek onder 2.700 fondsenwervers. Vakblad fondsenwerving sprak met Clayton. Hij noemt HandicapNL als een organisatie die uitstekend de cultuur van de twee interne ‘bedrijven’ (afdelingen) kan verenigen en daardoor een unieke externe positie heeft. Wat is het geheim van hun succes?
Dit is een vervolg op het artikel 'Gezocht: creatieve en gemotiveerde werknemers' in Vf 24-4. Daniëlle Schutgens en Jeroen van de Koppel van HandicapNL geven in een ander artikel tekst en uitleg.
-
Donateursservice: centraal in de organisatie
Steeds vaker gebruiken fondsenwervers de stelling: ‘Het behouden van een donateur is goedkoper dan het werven van een nieuwe.’ Er komt steeds meer besef dat het de moeite loont om te investeren in die donateur. Wat nog wel vaak ontbreekt is het inzicht dat de telefonische contacten met die donateur een verantwoordelijkheid zijn van de gehele organisatie, niet alleen van de donateursservice.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina