Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Berichten over Onderzoek

  • Culturele instellingen informeren over nalaten, maar inspireren nog te weinig

    5 januari 2022

    Veel goede doelen zetten actief in op de werving van nalatenschappen. Ook voor de culturele sector liggen kansen, omdat culturele organisaties veel mogelijkheden hebben om de inkomsten uit nalatenschappen te laten groeien. Het Initiatief Nalaten & Cultuur (LVWB Fundraising, Arjen van Ketel Legacy Fundraising), onderzochten in hoeverre de websites van culturele organisaties worden ingezet als informatie- en wervingskanaal. In het merendeel van de gevallen blijkt algemene informatie snel te vinden, maar de teksten inspireren nog te weinig.

    Lees meer over "Culturele instellingen informeren over nalaten, maar inspireren nog te weinig"
  • Totaal bestedingsbedrag goede doelen in 2020 licht gezakt, maar doelbesteding nog steeds 89 procent

    30 november 2021

    Over het algemeen zijn Nederlandse goede doelen goed geslaagd in het op peil houden van de doelbesteding en het realiseren van maatschappelijke doelen, ondanks de pandemie. Dat blijkt uit het onderzoek Feiten & Cijfers van brancheorganisatie Goede Doelen Nederland over de in 2020 behaalde resultaten van ruim tweehonderd organisaties. De aan het onderzoek deelnemende goede doelen hebben vijf procent minder besteed aan de maatschappelijke doelen, maar de doelbestedingsverhouding bleef gelijk.

    Lees meer over "Totaal bestedingsbedrag goede doelen in 2020 licht gezakt, maar doelbesteding nog steeds 89 procent"
  • 'Personalisatie bij direct mail zorgt voor hogere leestijd'

    25 november 2021

    Als een direct mail duidelijk aan op een persoon is aangepast, wordt de inhoud ervan langer gelezen dan bij direct mails zonder personalisatie. Dat blijkt uit onderzoek van MetrixLab in opdracht van PostNL onder 601 respondenten tussen de 20 en 49 jaar. De leestijd stijgt gemiddeld met 43 procent wanneer er personalisatie is toegepast.

    Lees meer over "'Personalisatie bij direct mail zorgt voor hogere leestijd'"
  • Twee procent van wereldwijde filantropie gaat (slechts?) naar klimaatverandering

    26 oktober 2021

    Het afgelopen jaar is de hoeveelheid geld dat werd gedoneerd aan doelen die zich met klimaatverandering bezigen licht gegroeid, maar het blijft slechts twee procent van het bedrag dat wereldwijd gegeven werd. Dat blijkt uit een rapport van de ClimateWorks Foundation waar Amerikaans filantropiemagazine The Chronicle of Philanthropy over schrijft. ‘Met de extreme gebeurtenissen die plaatsvinden vonden we het schokkend dat er zo weinig geld voor was.’

    Lees meer over "Twee procent van wereldwijde filantropie gaat (slechts?) naar klimaatverandering"
  • NDP: Stabiel beeld donateurs-vertrouwen na nieuwe lichte stijging

    14 oktober 2021

    De dip in het donateursvertrouwen is voorbij. De index is opnieuw met twee punten gestegen naar -8 en beweegt daarmee weer een klein stapje weg van de dip die de coronacrisis met zich meebracht. Dat blijkt uit de resultaten van de enquête onder het Nederlandse Donateurspanel (NDP) die ieder kwartaal wordt gehouden door WWAV, het CBF en onderzoeksbureau Kien. Daarnaast worden panelleden altijd gevraagd naar andere onderwerpen die betrekking hebben op het doen en laten van goededoelenorganisaties. Deze keer: vertrouwen in instanties, wat hun keuzes voor een goed doel bepaalt en wat men terugverwacht na een gift.

    Lees meer over "NDP: Stabiel beeld donateurs-vertrouwen na nieuwe lichte stijging"
  • EFA zoekt Nederlandse deelnemers Europees COVID-19 onderzoek

    12 oktober 2021

    Welke invloed heeft de pandemie gehad op Europese non-profits en wat betekent dat voor fondsenwerving en doelbesteding? Dat is de hoofdvraag die fondsenwerversnetwerk European Fundraising Association (EFA) wil beantwoorden met een enquête. Ze vragen ook Nederlandse organisaties om eraan mee te doen.

    Lees meer over "EFA zoekt Nederlandse deelnemers Europees COVID-19 onderzoek"
  • Dieren- en natuurorganisaties hebben sterkste merkkracht onder jongeren

    9 september 2021

    Jongeren tussen de zes en achttien jaar voelen zich het meest verbonden tot goede doelen die actief zijn en de dieren-, natuur- en milieubescherming. Dat blijkt uit de cijfers van het Goede Doelen Merkonderzoek van brand consultant Hendrik Beerda onder een groep van 1.100 jongeren die representatief is voor de Nederlandse jeugd. De Dierenbescherming heeft onder jongeren de sterkste merkkracht.

    Lees meer over "Dieren- en natuurorganisaties hebben sterkste merkkracht onder jongeren"
  • Claire van Teunenbroek wint prestigieuze onderscheiding voor dissertatie

    6 september 2021

    Claire van Teunenbroek heeft met haar dissertatie over de effectiviteit van sociale informatie bij de beïnvloeding van het geefgedrag de 'Gabriel Rudney Memorial Award for Outstanding Dissertation in Nonprofit and Voluntary Action Research' in de wacht gesleept. Deze prestigieuze onderscheiding wordt jaarlijks uitgereikt aan het beste proefschrift ter wereld dat bijdroeg aan de ontwikkeling van academisch onderzoek naar de werking van de non-profitsector.

    Lees meer over "Claire van Teunenbroek wint prestigieuze onderscheiding voor dissertatie"
  • Sectoronderzoek GDN: cijfers grote goede doelen stabiel

    22 juli 2021

    De inkomsten en doelbesteding van grote goede doelen zijn ondanks de coronacrisis stabiel gebleven. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het jaarlijkse sectoronderzoek van branchevereniging Goede Doelen Nederland (GDN) naar de ontwikkelingen wat betreft inkomsten en bestedingen. GDN nam 26 grote goede doelen onder de loep.

    Lees meer over "Sectoronderzoek GDN: cijfers grote goede doelen stabiel"
  • NDP: Donateursvertrouwen weer bijna op niveau van voor corona

    14 juli 2021

    Het donateursvertrouwen is opnieuw gestegen, nadat de coronacrisis het vertrouwen geen goed had gedaan. De index is met vier punten gestegen naar -10, blijkt uit de resultaten van de enquête onder het Nederlandse Donateurspanel (NDP) die ieder kwartaal wordt gehouden door WWAV, het CBF en onderzoeksbureau Kien. Daarnaast worden panelleden altijd gevraagd naar andere onderwerpen die betrekking hebben op het doen en laten van goededoelenorganisaties. Deze keer: de AVG en geven met QR-codes.

    Lees meer over "NDP: Donateursvertrouwen weer bijna op niveau van voor corona"
Close